L'aerolinia Air Berlin manté una important flota d'avions a la base de Son Sant Joan. | MATEO CLADERA

TW
0

Segons alguns arquitectes, una ciutat que s'apreciï ha de tenir un pont de Santiago Calatrava. Entre els cuiners, comenten que sense restaurants amb estrelles Michelin no hi ha res a fer. I en el sector turístic, el seu enfant terrible són els vols transaoceànics. Les aerolínies no volen quedar enrere i investiguen el mercat dels vols de llarga distància. En general, consideren que pot ser rendible, sempre i que els avions vagin (quasi) plens.
Air Berlin és una de les aerolínies que més interès ha manifestat que la base de Palma torni el seu hub. "Volem que sigui la porta d'entrada a Europa", explica el seu president, Àlvaro Middelman, a dBalears.

De fet, entre les seves prioritats es troba connectar Palma amb el nord de l'Àfrica, els països del golf Pèrsic i la zona de centre i sud d'Amèrica. "La intenció seria que sortissin d'aeròdroms d'Alemanya amb la meitat del passatge ple i que s'omplís a Palma". Un cop feta l'escala a Mallorca, hauria de continuar fins a la destinació final.
No debades, Air Berlin ja intentà a principi d'any noliejar una línia amb Costa Rica sota aquest model de Palma com a aeroport de connexió. "Tanmateix, no ha acabat de sortir, ja que no hem tingut prou resposta dels touroperadors espanyols". La clau és garantir que els aparells vagin plens: el preu del bitllet queda ajustat i l'aerolínia té rendibilitat econòmica.

Precisament, per garantir els passatgers, ha sorgit la idea de crear un consorci per interactuar amb els touroperadors. Potenciat pel Foment del Turisme i per la Cambra de Comerç, aquesta entitat equivaldria a consorcis com Bilbao Air i Aeroports de Catalunya (ja operatius). Un comitè de rutes generaria destinacions atractives i viables per després vendre'n la idea a grans touroperadors. Joan Gual, president de la Cambra de Comerç, assegura: "Son Sant Joan no ha de ser tan sols un hub europeu, sinó que s'ha d'estendre a destinacions africanes, per exemple".

Tot i que en un primer moment pareix més viable noliejar avions a Nova York o l'Havana (relativament propers), aquests llocs no són els preferits per al sector. "Són destinacions que ja tenen molta oferta i, per tant, no podríem competir fàcilment en preus", reconeix Àlvaro Middelman. Es tracta de les destinacions més comunes des de Madrid o Barcelona. Palma, en canvi, s'especialitzaria en un altre tipus de països. De fet, des del sector asseguren que Son Sant Joan disposa d'un avantatge: l'aeroport té diversos mòduls, però és un únic edifici. Així, el trànsit és ràpid i fàcil. A més, l'ampliació del mòdul C, amb 37 noves portes des de final de maig, eleva les possibilitats d'optar a albergar vols transoceànics.