L'agència Standard & Poors (S&P) rebaixà ahir la qualificació del deute espanyol de la categoria AA+ (excel·lent) a la AA (notable), considera que l'Estat podria sofrir un "període addicional de creixement feble" i deixa oberta la possibilitat de noves retallades de la nota. Ara bé, els analistes de l'agència diuen que la situació no és comparable amb la de Grècia i Portugal. S&P argumenta la decisió amb el fet que l'economia espanyola creixerà només un 0,7% entre enguany i el 2016, davant la previsió inicial que el PIB evolucionàs en aquell període per sobre de l'1%.
Entre els llasts de l'economia que poden impedir un major creixement a mitjà termini, l'agència esmenta l'endeutament del sector privat espanyol (del 178% del PIB), un mercat laboral "inflexible" i l'expectativa que la taxa d'atur assoleixi enguany el 21%, com també la poca capacitat exportadora. A més, adverteix que el 2013 el dèficit públic estarà encara per sobre del 5% del PIB, malgrat que el Govern té el compromís de reduir-lo al 3% per complir amb el Pacte d'estabilitat europeu.
Una altra de les debilitats que assenyala és la dels actius financers. Així mateix, avisa que és possible que el sistema bancari espanyol necessiti més capital que els 27.000 milions d'euros disponibles inicialment a través del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB). Aquest instrument, no obstant això, té una capacitat d'endeutament de fins a 90.000 milions. En concret, S&P creu que el cost fiscal de donar suport a la banca serà d'almenys el 5% del PIB.
La rebaixa de la qualificació té una perspectiva negativa perquè, segons S&P, Espanya podria tenir dificultats per complir amb la reducció del dèficit públic a què s'ha compromès. Tot i això, l'agència admet que pujaria aquesta perspectiva a la categoria d'"estable" si veiés unes possibilitats més fortes de creixement o en cas que l'Estat complís o milloràs els seus objectius fiscals per a enguany o l'any que ve. En qualsevol cas, els analistes espanyols preveuen que els grups de qualificació de riscos Moody's i Fitch se sumin pròximament a S&P i també rebaixin la nota de solvència de l'Estat espanyol per fer front al pagament del deute, que encara es troba en el nivell més alt de les seves respectives escales.
Borses
L'anunci va caure com una bomba a les borses, que ja anaven remogudes per la situació de Grècia. Amb un descens del 2,99%, el parquet madrileny registrà la tercera pitjor caiguda de l'any, que se suma al descens del 4,19 per cent de dimarts. Mentrestant, entre les principals places europees l'euro es negociava a 1,32 dòlars.
S&P rebaixa la solvència d'Espanya
L'agència de qualificació Standard & Poors retalla d'excel·lent a notable la nota del deute, però diu que la situació no és comparable amb la de Grècia. L'anunci arrossega la borsa. El Govern crida a la calma
Madrid29/04/10 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.