TW
0

El creixement de la conscienciació social sobre la necessitat de conservar la natura s'ha traduït en un increment notable de la legislació mediambiental per a la ciutadania, però també per a les empreses. En paral·lel, s'han multiplicat els dubtes sobre les diferents normatives en vigor dels responsables dels negocis.

Només l'any passat, el Punt d'Informació Ambiental (PIA) de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat va rebre gairebé 5.000 consultes provinents d'empreses. Davant aquesta situació, el PIA ha posat en marxa el programa "Ambientalitza la teva empresa", una iniciativa, sorgida de la col·laboració amb la Cambra de Comerç de Mallorca, pensada per fomentar les bones pràctiques ambientals i implicar l'empresariat en la gestió del medi ambient.

Aquest nou servei d'assessorament impulsat pel PIA ha d'ajudar la iniciativa privada a conèixer millor quines són les obligacions ambientals que tenen, però també a poder evitar multes que sovint tenen l'origen més en el desconeixement de la normativa que en la mala fe.

Per aconseguir-ho, el PIA ha organitzat diferents accions formatives gratuïtes dirigides al sector empresarial de les Illes Balears. Cada divendres, en el marc de les sessions d'orientació empresarial que organitza la Finestreta Única Empresarial situada a la Cambra de Comerç, s'ofereixen xerrades en què es planteja als empresaris la sostenibilitat com a estratègia empresarial i es fa una posada en comú dels dubtes i els problemes que les empreses i els emprenedors pensen que poden tenir en el moment de començar la seva activitat econòmica.

D'altra banda, s'organitzen mensualment tallers pràctics sobre un tema específic que és abordat amb major profunditat, com ara l'elaboració del pla de minimització de residus i la introducció en la implantació de sistemes de gestió ambiental.

A més a més, es duen a terme jornades per als diferents sectors, que són organitzades sota demanda i dirigides a rams empresarials concrets. Aquesta oferta es planteja com una formació més profunda i se centra en les implicacions i en els requisits que es deriven de la normativa ambiental vigent.

Així mateix, el Punt d'Informació Ambiental, com a servei de referència en matèria de medi ambient, continuarà atenent les consultes individualitzades dels empresaris a través del telèfon gratuït 900 15 16 17 i de la web http://pia.caib.es.

"La gent i les empreses tenen ganes de fer les coses bé"

L'equip del Punt d'Informació Ambiental va atendre el març una mitjana de vint telefonades diàries relacionades amb qüestions mediambientals. Hem parlat amb Catalina Bordoy, responsable del grup, i amb Eva Peñafiel, una de les tècniques, juntament amb Aina Ginard, Hans de Coninck i Lida Khaghani, sobre el dia a dia d'aquest servei.

Quines consultes rebeu al PIA?
Catalina Bordoy: En rebem de tot tipus, fins i tot de no mediambientals. Abraçam un camp molt ampli, des de qüestions relacionades amb els residus, els espais naturals, l'aigua i el sanejament fins als riscs ambientals com els incendis i les plagues. També ens telefonen molts turistes que volen fer excursions i volen saber si han de demanar permisos.

La gent ja té clar a quin contenidor va cada cosa?
Eva Peñafiel: Hi ha de tot. Ens demanen moltes coses. Potser no tant sobre el reciclatge del dia a dia, que la gent ja té més interioritzat, però sí que és comú que et diguin que és igual reciclar o no perquè tanmateix es crema.

I és veritat que tot es crema?
E.P.: Absolutament, no. És cert que no tot es recicla aquí, però és perquè es duen moltes coses a la Península per ser tractades i reciclades allà. Surt més barat.

Com es combat aquest mite?
E.P.: És molt difícil convèncer la gent, i més encara quan has de tractar amb persones enfadades perquè potser es volen desfer d'un residu i tenen la sensació que ningú no se'n vol fer càrrec. Sovint el problema és que no han telefonat a la institució corresponent.

Què és el més estrany que us han demanat?
C.B.: N'hi ha diverses. Sempre deim que n'hauríem d'escriure un llibre, però més que coses estranyes el que percebem sovint és que la gent desconeix quines són les competències de cada administració i de vegades ens demanen coses d'altres conselleries. Per exemple, amb la Llei antitabac moltes persones ens telefonaren perquè creien que es tractava d'un tema de contaminació atmosfèrica, no de salut pública.

L'any passat vau rebre quinze mil telefonades. No són poques.
C.B.: Si ens telefonen tant és perquè la gent té ganes de fer les coses bé. Especialment en el cas de les empreses, que són les que més es veuen afectades per la legislació i els tràmits administratius. És allà on trobam que hi ha més obligacions a complir i on es troba la gent que necessita tenir-ho tot més clar perquè el seu impacte és també més significatiu. El que volem és que facin les coses bé. No només que compleixin la llei, sinó que puguin aprofitar les subvencions que existeixen i que de vegades per desconeixement no demanen.

Per acabar, on hem de llançar les bombetes?
C.B.: Depèn. Les normals van al contenidor normal i les fluorescents són considerades residus perillosos i les hauries de dur al punt verd del teu municipi.