Ahir es formaren llargues coes en alguns mostradors. | MONTSERRAT T DIEZ

TW
0

Els ministres de Transports de la Unió Europea van acordar ahir reobrir progressivament l'espai aeri a partir d'avui a les 8 del matí, encara que es mantindrà una zona de perill sobre la qual encara estarà prohibit volar a causa del risc provocat pel nigul de cendra volcànica procedent d'Islàndia. "A partir de demà dematí (per avui) veurem que més avions comencen a volar, i això són bones notícies per als passatgers atrapats, per a les companyies aèries i per a altres sectors de l'economia afectats durament per aquesta crisi", va dir el comissari de Transports, Siim Kallas.

Amb les mesures adoptades pels ministres, el nombre de vols augmentarà del 30% del total operat ahir a entre el 40 i el 45% avui i a entre el 50% i el 60% dimecres. La situació podria recuperar la normalitat dijous, si no hi ha un nou nigul de cendres volcàniques, segons va informar l'agència europea de gestió de l'espai aeri, Eurocontrol. Els ministres de Transports van acceptar la proposta d'Eurocontrol de dividir l'espai aeri en tres zones. En la primera, la densitat de les partícules de cendres volcàniques pot representar un risc, per la qual cosa continuarà estant-hi prohibit volar. Aquesta àrea representa un terç del total de l'espai aeri perjudicat per la cendra i es concentra al Regne Unit, Irlanda, els països del Benelux i l'oest d'Alemanya. S'actualitzarà cada 6 hores d'acord amb les condicions meteorològiques. La segona zona definida també està contaminada per la cendra, però amb menor intensitat. En aquest cas correspondrà als estats membres determinar si hi autoritzen o no el vol a partir d'avui. La tercera àrea és la que no està malmesa per la cendra i no s'hi aplicarà cap restricció.

Més cancel·lacions

D'altra banda, els aeroports europeus van tornar a viure ahir una jornada de retards i cancel·lacions aèries. Dels 479 vols que tenia programats Son Sant Joan, uns 190 s'anul·laren en la jornada d'ahir, dels quals 103 eren connexions entre Palma i Alemanya. També l'aeroport d'Eivissa se'n va veure afectat, amb 12 trajectes suspesos, dels 87 programats, mentre que les 48 connexions programades a l'aeròdrom de Menorca van operar amb normalitat. En qualsevol cas, està previst que les cancel·lacions comencin a disminuir, sobretot després que Air Berlin rebés, passades les 17.30 hores, una autorització especial de l'Aviació Civil d'Alemanya per poder reprendre els vols entre aquest país i la resta dels d'Europa, com Espanya i Àustria.

Els passatgers, confusos a la recerca del seu vol

Ahir a l'aeroport de Son Sant Joan de Palma es va viure una "relativa" tranquil·litat, amb vols cancel·lats, amb retard o d'altres que van operar sense cap problema, després d'un diumenge difícil. Tot i la sensació que les coses tornaven a la normalitat, els passatgers de Ryanair amb destinació a Girona de les 16 h van rebre un correu electrònic quatre hores abans que els informava que el vol havia estat cancel·lat i que podien reclamar el cost del bitllet o bé canviar-ne el dia. Laia Pubill és una de les passatgeres que, malgrat rebre aquest correu, va decidir anar fins a l'aeroport per veure què passava, ja que a les llistes de la companyia no apareixia el vol com a cancel·lat. Ella i molts passatgers que van desconfiar d'aquesta informació i que van anar a l'aeroport finalment van poder arribar a la seva destinació de manera puntual.

Les oficines d'informació d'Air Berlin i de Ryanair van ser les que van acumular una major quantitat de passatgers que esperaven ser atesos pel personal, que no donava l'abast. Molts d'ells només volien canviar el bitllet de dia o simplement informar-se de si realment el seu vol sortiria, ja que feia un dia que esperaven per tal de poder tornar a casa. D'altres també es queixaven que la informació que apareixia a les pantalles no estava actualitzada i que per via telefònica era impossible contactar-hi.

Des d'AENA es va intentar ajudar les persones afectades en tot moment, si bé se'ls recomanà que parlassin directament amb la companyia per tal d'obtenir una informació del tot fiable i actualitzada. L'altra cara de la moneda era l'expressió de satisfacció dels qui arribaven a casa vint-i-quatre hores més tard del previst. Aquest va ser el cas de la família Secades, que va haver d'allargar l'estada a Astúries, si bé la cosa no es va perllongar més perquè a través d'un conegut van poder accelerar el vol de tornada, atès que Air Berlin només els n'oferia un dimarts o l'import dels bitllets. Altres passatgers, com Maria Puig, que venia de Barcelona, no tingué cap problema amb el seu vol programat per ahir migdia i que va operar com sempre.