TW
0

En el quart dia de caos aeri arreu d'Europa a causa del nigul de cendres provinents de l'erupció del volcà islandès, les principals associacions d'aeroports i línies aèries europees, el Consell d'Aeroports Internacional (ACI Europe) i l'Associació d'Aerolínies Europees (AEA), van advocar per una revisió de la normativa sobre les restriccions de vol per cendres. "Encara que les aerolínies i aeroports d'Europa consideren la seguretat una prioritat absoluta, es qüestionen la proporcionalitat de les restriccions de vol actualment en vigor", va indicar ACI Europe en un comunicat subscrit també per AEA. "L'erupció del volcà islandès no és un esdeveniment sense precedents i els procediments aplicats en altres parts del món per a les erupcions volcàniques no semblen fer necessàries les restriccions que han estat imposades a Europa", afegia el document.

El secretari general de l'AEA, Ulrich Schulte-Strathaus, va afirmar que els vols de verificació efectuats per diverses companyies no han posat de manifest "cap irregularitat en absolut". I és que tres aerolínies europees, Air France, KLM i Lufthansa, no van detectar danys als avions després de fer diversos vols de prova per comprovar l'efecte del nigul de cendra en els aparells. Es tracta d'una dada esperançadora amb vista a la possible reobertura de l'espai aeri del nord i del centre d'Europa. Tanmateix, ahir s'assolí un nou mínim en l'activitat aèria amb la cancel·lació de 20.000 dels 24.000 vols prevists per al continent.

El director general d'ACI Europe, Olivier Jankovec, va dir, per part seva, que la paralització de 313 aeròdroms és "ja pitjor que el tancament de l'espai aeri nord-americà després dels atemptats de l'11 de setembre de 2001". Així, més de 6,8 milions de passatgers se n'haurien vist afectats i les pèrdues se xifrarien per als aeroports en prop de 136 milions d'euros, va manifestar. Per la seva banda, el subdirector d'operacions d'Eurocontrol, Brian Flynn, lamentà que, "per desgràcia", la situació es deteriorà una mica més ahir. "La zona geogràfica en risc potencial pel núvol de cendra s'ha ampliat lleugerament cap al sud a través de França i Itàlia i fins i tot més cap al sud-est", va indicar. En qualsevol cas, el subdirector d'Eurocontrol va insistir que el tancament de l'espai aeri és una decisió que depèn de cada país. En qualsevol cas, el secretari d'Estat d'Afers Europeus, Diego López Garrido, va apuntar que la meitat dels vols europeus podrien operar avui, malgrat el núvol de cendra.

L'Estat espanyol tancat

En els aeroports de l'Estat espanyol es van suspendre ahir fins a 3.157 vols, dels quals 1.980 eren amb Europa i la resta, domèstics. El caos més gran es generà a l'Estat espanyol en el quart dia de bloqueig, ja que fins a 17 aeròdroms van arribar a estar tancats durant la jornada. Aquesta decisió fou coordinada entre AENA i Eurocontrol i afectà els aeroports de Barcelona, Girona, Reus, Sabadell, Astúries, Santander, Bilbao, Sant Sebastià, Vitòria, Pamplona, Logronyo, Saragossa, Osca, Palma, Son Bonet (Mallorca), Menorca i Lleida. Només aquest darrer, que no pertany a la xarxa d'AENA, anuncià en la pàgina web que totes les operacions quedaven cancel·lades fins avui.
La resta d'aeroports de la xarxa d'AENA varen obrir l'espai aeri a les 15.30 hores, tot i que la normalitat no es restablí tot d'una i els primers vols varen sortir hores després.

El Barça va haver de partir en bus cap a Milà

El FC Barcelona es veié obligat a optar per l'autobús com a mitjà de transport per viatjar a Milà a causa del nigul volcànic, que provocà el tancament de tots els aeroports de Barcelona fins a les 15.30 hores, encara que la normalitat no es restablí fins a hores després. El pla de viatge començà a les 15.00 hores d'ahir amb la sortida de la Ciutat Esportiva, amb 1.000 quilòmetres de carretera per endavant. Tanmateix, és prevista una primera aturada després dels primers 630 quilòmetres, a Canes (França), on l'equip blaugrana passaria la nit. Després de dormir a la ciutat francesa, es preveia que l'equip continuàs avui dematí el viatge, amb poc més de 350 quilòmetres per recórrer.

No es fins demà, però, que el Barça jugarà contra l'Inter de Milà l'anada de semifinals de la Lliga de Campions. També l'afició valorà la possibilitat de desplaçar-se fins a Milà per carretera. El director general del FC Barcelona, Joan Olivé, explicà que el club estudiava alternatives perquè els socis que han contractat el viatge amb el RACC puguin acudir a Milà, alhora que assenyalà que la millor alternativa és la carretera. "Si l'equip ho fa d'aquesta manera, és probable que l'afició també ho hagi de fer", va sentenciar Olivé.