Joana Barceló Consellera de Turisme. | Teresa Ayuga

TW
0

El 8 de febrer passat, Joana Barceló va prendre possessió com a consellera de Turisme del Govern i es convertí en la quarta consellera de la legislatura, després que el president Antich fes fora UM del Govern. Fins aleshores, la formació nacionalista havia gestionat aquesta conselleria.

Com vau assumir el nou repte i amb quin objectiu principal?
Amb més responsabilitat que mai, conscient que som la quarta consellera de Turisme en una legislatura i en una comunitat on el turisme és la clau de l'economia. Un objectiu obligat, que el turisme guanyi competitivitat, i això vol dir que sigui motor d'un creixement sostenible i de qualitat. Dins el canvi de model que volem, el turisme és un dels sectors econòmics que més potencial té per incloure innovació, formació i reconversió.

Heu fet una remodelació important en el si de l'estructura de la Conselleria...

Hi ha dues línies de feina obligades que apunten cap a un objectiu que s'hauria de visualitzar, el de prestar el servei. D'una banda, molta concertació amb agents econòmics i socials, consells i ajuntaments; i de l'altra, simplificació, transparència i eficiència pel que fa a estructura. Aquestes dues línies són eines per aconseguir una millora de competitivitat, per això hi ha la Mesa de Turisme. També hem de definir promoció i producte, que són elements clau. Hauríem de fer un esforç de posicionament a cada illa amb productes que vulgui vendre amb objectiu d'allargar-hi la temporada.

Quins són els principals canvis en la vostra línia de feina respecte dels antecessors?
La continuïtat la marquen el pla de màrqueting i els acords del Pacte de competitivitat. A partir d'aquí, les diferències són els marcs de participació oberts a tots els nivells i posar l'èmfasi d'una manera més forta en els productes. Tots els recursos de la Conselleria han de tenir una línia molt clara.

I el decret de mesures urgents?
És molt important, perquè suposa la primera passa cap a l'agilitació, però alhora, i des d'una valoració en positiu, és necessari millorar-lo en el sentit de simplificar-lo, aclarir-lo. Estam fent feina en aquest sentit. Igual que en la llei general turística, n'estam revisant l'esborrany, perquè les lleis no han de ser reglaments, sinó marcs estables de relacions.

Què els manca a les Illes per tornar a atreure com un temps?

Reinventar-se permanentment, igual que el primer dia. Això vol dir normatives molt àgils, estar al dia, descobrir què interessa avui a la gent de fora, tenir interès de voler atreure la gent, voluntat d'encantar els que vénen de fora. M'agradaria afegir que el turisme és la nostra gran oportunitat, i no només de creació de llocs de feina i de riquesa en general, sinó també per aquest potencial que tenim de cicloturisme, senderisme, cultura i gastronomia. Tot això és turisme i ho hem de veure com una oportunitat de fer-lo créixer i, nosaltres, de gaudir-lo.

La modalitat del tot inclòs és el que volem per a Balears?
Té un segment i es fa a petició dels touroperadors per a un client específic que vol uns preus tancats. El que hem de fer és que això no sigui necessari, que el tot inclòs mai no suposi pèrdues de qualitat. Per aquest motiu hem de potenciar elements clau com la gastronomia i els entorns, i estructurar un producte turístic més d'activitat que de passivitat. És difícil eradicar-lo, però no crec que aquí sigui mai una opció majoritària i hem de fer feina perquè no sigui així.

El retard en l'emissió de l'anunci de Rafel Nadal i el canvi en la Conselleria a pocs mesos de l'inici de la temporada han perjudicat el sector?

Crec que un retard d'un mes no l'ha perjudicat. De fet, de promoció, n'hi ha una de directa d'àmbit estatal: la que feim amb Turespaña a tots els mitjans estrangers. A més, és molt important la promoció que es fa a través de touroperadors. No hem d'oblidar que enguany és un any de trànsit, dins una crisi econòmica important, i que el factor preu encara és un element a tenir en compte. per això, el tot inclòs o les rebaixes dels touroperadors són una situació que hauríem de ser capaços de resistir amb qualitat.

Serà el golf de Son Bosc l'ecotaxa de la present legislatura?

No ho podem permetre sota cap concepte. No hem de confondre en absolut la importància del turisme de golf amb les dificultats ambientals d'alguns projectes. És cert que té llicència, però l'han recorreguda. Es tracta d'una situació amb un marge de complexitat més gran del que a simple vista pot semblar; per tant, ni tot blanc ni tot negre. El golf és una oferta bona per a Mallorca i cada projecte s'ha de mirar, però el fi de tenir un camp de golf no justifica qualsevol cosa. Son Bosc és un projecte complex i fa 12 anys que està en tràmits; si fos tan fàcil, ja seria una realitat.

Hi hauria d'haver una llei per evitar aquest tipus de coses?

Hauria de ser un poc el paper de plans d'ordenació de l'oferta turística, que tampoc no han funcionat mai per això. És una qüestió del Govern i d'un pacte pel turisme que hauria d'anar més enllà d'una legislatura.