TW
0

La desestacionalització turística. Aquesta paraula, tan malsonant i alhora tan necessària per a les Balears, és molt anterior a la crisi econòmica que omple el nostre dia a dia. Fa anys que es parla d'allargar l'activitat turística -el principal motor econòmic de les Illes- tants de mesos com sigui possible per fugir, així, de la temporalitat que pesa sobre tants d'empresaris i treballadors. No obstant això, la recessió no ha fet sinó accentuar, encara més, aquesta marcada estacionalitat.

Durant els anys de bonança, la majoria d'establiments hoteleres obria les portes a final de març, amb un ple de reserves, i a mitjan novembre encara arribaven turistes. Avui dia, però, no és fins als mesos de juliol i agost que realment es pot parlar de bonança, a cop, aixó sí, d'ofertes més que atractives per atreure el client, sigui internacional, estatal o local.

És en aquest sentit que el president de la CAEB, Josep Oliver, considera que en l'actualitat la prioritat és "recuperar els nivells òptims en nombre de visitants i preus al llarg de la temporada alta i l'activitat durant la mitjana, una etapa que s'ha vist debilitada per la caiguda de preus i de reserves". Així, insta "totes les institucions i administracions implicades a fer feina per capgirar aquesta tendència".

De tota manera, per Oliver l'allargament de la temporada més enllà de l'estiu s'aconseguirà "si decidim millorar l'oferta complementària i facilitar així la pràctica d'esports i activitats de lleure, com ara les nàutiques, de golf i cicloturisme, entre altres, sense oblidar la importància que ha adquirit aquests darrers anys el turisme mediambiental, basat en la pràctica d'excursions i esports d'aventura".

Parlam d'una opinió compartida per la majoria de les veus que ha consultat dBalears per conèixer propostes de desestacionalització. El president de la Federació d'Empreses Hoteleres de Mallorca (FEHM), Antoni Horrach; la presidenta de l'associació d'agències de viatge (Aviba), Sylvia Riera; el president de la PIMEM, Juan Cabrera; i el de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual de Torrella, s'han pronunciat en aquesta mateixa direcció. Tal com indica Riera, "amb un trajecte de només dues hores d'avió i amb un clima com el que tenim, els esports constitueixen una gran basa".

Turisme urbà
Una altra potencialitat per atreure visitants tot l'any és la revitalització de Ciutat com a nucli urbà. Sobre això, Antoni Horrach afirma amb contundència que es tracta d'una tasca "fonamental". Palma és "la destinació que en aquests moments ho passa pitjor, amb un gener i febrer terribles quant a l'ocupació hotelera", sentencia. També el president de la CAEB s'ha referit a la importància "de millorar el producte amb una oferta més cultural i comercial, a fi que les ciutats i les viles de les Balears puguin optar pel turisme de cap de setmana, que cerca activitats i la possibilitat de fer bones compres".

És una idea que comparteix el president de la PIMEM quan assenyala que "si volem treballar durant l'hivern, no podem oferir una ciutat sense comerços, restaurants ni aparadors". En tot cas, "és difícil -segons Cabrera- reactivar les xifres de fa uns anys". La davallada l'atribueix "en part a la crisi dels països emissors, però també a la deixadesa empresarial de les Illes".

El turisme de congressos és, així mateix, una altra de les grans apostes per allargar la temporada, una idea que esmenten el líder de la CAEB i el de la Cambra de Comerç. En aquest sentit, Joan Gual assegura que "els nous productes que poden tenir vigència tot l'any s'han de dotar dels equipaments adequats" i afegeix que "convé aprofitar la infraestructura de què disposam com a destinació vacacional i de serveis per a altres usos, com ara el turisme de congressos i la indústria audiovisual". El president de la Cambra de Comerç, però, també advoca per "aprofitar i exportar el know-how turístic de l'Arxipèlag i fomentar la internacionalització de les nostres empreses", unes mesures que "tot i no ser exactament de desestacionalització, ajudarien la nostra economia a no ser tan estacional".

La gent que fa creuers, la recerca de mercats nous -com ara els països nòrdics-, l'oferta gastronòmica i la cultural són altres elements que proposen des del sector en aquesta mateixa línia. De fet, Joan Gual declara que "cal optar pel multiproducte, tot l'any. I cada producte ha de tenir la promoció adequada". De fet, aquest aspecte no es pot deixar de banda en la tasca d'allargar la temporada. En qualsevol cas, i com bé defensa la presidenta d'Aviba, "cal fer promoció i dir, entre tots, que som alguna cosa més que sol i platja -que sempre hi seran-, perquè tenim més per mostrar".