Seu de la companya asseguradora a Madrid. | JuanJo Mart

TW
0

La Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions (DGS) del Ministeri d'Economia i Hisenda ha dissolt amb caràcter immediat l'empresa Mercurio, la companyia d'assegurances del Grup Marsans, del qual són copropietaris el president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán, i Gonzalo Pascual, davant la seva greu situació patrimonial i de liquiditat, amb la finalitat de salvaguardar els drets dels qui hi han subscrit pòlisses. "A fi de protegir els interessos dels assegurats i tercers perjudicats i de garantir un procediment ordenat de liquidació, s'ha encarregat la liquidació de l'entitat al Consorci de Compensació d'Assegurances (CCS)", indicà ahir el Ministeri d'Economia. El CCS tractarà de cercar solucions al mercat per evitar perjudicis als assegurats i a la plantilla.

Segons el Consorci, les dades de tresoreria facilitades per la mateixa companyia reflecteixen que, en cas de no procedir-se a aquesta actuació del supervisor, l'entitat no podria complir els compromisos de pagament en les pròximes setmanes. En vista d'aquesta situació i després de nombroses reunions mantingudes a la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions aquests darrers mesos amb els qui tenen títols de la societat, Economia considera que la dissolució "és l'única alternativa". En aquest sentit, la DGS concreta que en aquestes trobades els accionistes no han aportat solucions viables per restablir la situació patrimonial, i que la decisió presa és avalada per la imminent falta de liquiditat en la qual es troba l'empresa.

Des de 1987

De la mateixa manera, la DGS ha revocat l'autorització administrativa concedida a Seguros Mercurio per exercir l'activitat asseguradora privada, centrada en el sector de transport per carretera, tant de gent com de mercaderies, des del seu naixement, el 1987. Segons la web de la societat, la companyia s'adapta a les necessitats del client per crear un producte a mida per als interessats en una pòlissa i és líder en el trasllat de viatgers, amb una quota de mercat del 30%.

En el darrer informe de gestió disponible, de l'exercici tancat el 2007, Seguros Mercurio sosté que genera "prou liquiditat per complir les necessitats de l'operativa de negoci". Així mateix, s'hi indica que "ateses l'estructura i la característica de la cartera de valors de l'entitat, se'n pot concloure que no hi ha risc financer significatiu relacionat amb la gestió i l'operativa de la societat". Amb aquesta dissolució s'agreugen els problemes del Grup Marsans, en el qual, després de la fallida d'Air Comet, les mirades se centren ara en l'empresa Viatges Marsans, el comandament de la qual ha assumit personalment Gonzalo Pascual arran de la dimissió del director general, José María Lucas, i la destitució de diversos consellers.

120 milions de deute

El grup turístic es troba immers en processos creditors amb diferents bancs, entre els quals es troben el Santander, el Sabadell, Caja Madrid, La Caixa i Banesto, per refinançar un deute de 120 milions i firmar un crèdit de 40 milions addicionals -operacions que no s'acaben de materialitzar-, a fi de mantenir la seva activitat. Només l'aerolínia Air Comet deu prop de 150 milions a altres empreses del Grup Marsans i 160 milions d'euros a tercers.
Díaz Ferrán i Pascual podrien estudiar "dues o més ofertes" per vendre el Grup Marsans, incloses les de dos fons europeus, segons fonts pròximes a l'operació. No obstant això, fonts de Marsans assenyalen que, de moment, "no tenen referències" de l'interès ni de la procedència d'aquests rumors.

Precisament des de dilluns, Díaz Ferrán i Gonzalo Pascual figuren com a administradors solidaris d'Air Comet després de la destitució de diferents consellers delegats de l'aerolínia, segons recull el Butlletí Oficial del Registre Mercantil. D'altra banda, el Grup Marsans és encara una agència acreditada en el sistema de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), malgrat que ahir vencia el límit per fer efectius els BSP -banc que paga a les companyies per a l'emissió de bitllets d'aerolínies. Un portaveu de la IATA així ho confirmà a Europa Press, si bé indicà que no estava autoritzat per proporcionar informació sobre l'abonament del BSP per part de les agències de viatge.