El ministre de Foment, José Blanco, anuncià ahir que les taxes de navegació aèria es reduiran un 15% en dos anys, d'acord amb el nou decret llei aprovat per l'Executiu, per situar-les a la mitjana de la UE, fet que suposarà un estalvi de 120 milions d'euros. Durant la intervenció en el ple del Congrés, Blanco detallà que aquesta iniciativa beneficiarà no solament el sector del transport aeri, sinó també el turisme, perquè s'aplicarà una reducció del 8% en les taxes que paguen els passatgers l'any que ve i una altra rebaixa del 7% el 2012.
L'objectiu de Foment amb aquesta retallada és impulsar una rebaixa de la tarifa de ruta des dels 82 euros de mitjana actuals fins a situar-la en 78 euros el 2011 i en 72 euros el 2012, 2013 i 2014, per la qual cosa cercarà una reducció de 215 milions d'euros dels costos salarials des dels 780 milions de 2009. El ministre va justificar la promulgació d'aquest decret de manera urgent per considerar la navegació aèria com un servei públic, que en la situació actual no estava garantit, ja que a 31 de març finalitzava el pacte entre els controladors i AENA, sense el qual no s'hauria pogut assegurar la continuïtat en la prestació del servei.
El decret llei, en vigor des de la seva aprovació pel Consell de Ministres i la seva publicació al Butlletí Oficial d'Estat (BOE), va ser aprovat amb 332 vots a favor, 4 en contra i una abstenció, i es tramitarà com un projecte de llei. Malgrat aquest suport majoritari, pràcticament tots els grups parlamentaris van manifestar certs dubtes i crítiques per considerar la reforma "terriblement" tardana, però, alhora, "precipitada" en la manera en la qual s'ha dut a terme.
Satisfacció del sector
L'anunci de la rebaixa de les taxes de navegació aèria era una demanda històrica del sector turístic, especialment de les aerolínies. De fet, l'Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (ACETA) i l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA) van valorar de manera positiva l'anunci de Blanco, encara que van recalcar que l'Estat espanyol "continua tenint les taxes aèries més altes d'Europa", per la qual cosa van fer una crida a "continuar aprofundint" en la matèria.
També l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) va oferir ahir al ministre de Foment el "total suport" cap a les "robustes mesures" que ha pres per resoldre els "problemes d'eficiència" del servei de navegació aèria de l'Estat. Per la seva banda, el diputat del PSOE Pablo Martín considerà que la mesura serà "molt valuosa" per a les Balears, atès que potenciarà el transport aeri i, en conseqüència, l'arribada de més turistes a les Illes.
Foment abaixa un 15% les taxes de navegació aèria
La mesura suposarà un estalvi de 120 milions d'euros i beneficiarà els passatgers amb una rebaixa de les tarifes que paguen per volar
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Me sembla que mos volen vendre una altra "moto". Suposem un bitllet Palma-Barcelona-Palma, que costi uns 80 euros, dels quals n'hi uns 13 de taxes. Si rebaixen aquestes taxes un 15%, passarien a ser uns 11 euros. Suposant que no pujàs el preu base (cosa més que dubtosa en dos anys: pujada de combustibles, pujada d'IVA del 16% al 18%, etc.), el bitllet costaria 78 euros, o sigui, un 2,5% més barat. En definitiva, quasi no notarem la suposada baixada de preus. Un altre gol que mos cola el ministre de foment!
I algú es creu que repercutirà en el preu del bitllet?!