L'Estat es reserva el control dels aeroports singulars en el nou model de gestió d'aquestes instal·lacions que presentà ahir el ministre de Foment, José Blanco, al Congrés dels Diputats. L'Executiu central, que encara no ha concretat quins recintes s'inclouran dins el grup dels "singulars", sí que avançà que les decisions "estratègiques" d'aquests aeròdroms es prendran amb la participació de les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç "per majoria qualificada".
El titular de Foment explicà que el nou sistema d'Aena separarà la direcció aeroportuària de la navegació aèria i crearà "aeròdroms singulars" que tindran la participació d'executius regionals, consistoris i cambres mercantils. Aquests recintes seran els que registrin més volum de trànsit, especial complexitat de gestió i viabilitat econòmica i financera, i per gestionar-los es crearan societats filials. En aquestes entitats, el consell d'administració tindrà majoria estatal, amb un 51%; un altre 39% es repartirà entre comunitats, ajuntaments i cambres de comerç i el 10% restant correspondrà a capital privat.
No obstant això, el ministre de Foment assegurà que els mecanismes per establir-hi les majories qualificades són oberts al diàleg amb els governs autonòmics.
Realitat singular de les Balears
El responsable de Foment, José Blanco, afirmà ahir que el nou sistema tindrà en compte "la realitat singular" dels aeroports insulars de les Balears i les Canàries i afegí, a més, que hi ha la possibilitat que alguns centres d'aquests territoris tinguin la consideració d'"aeròdroms singulars", que hi preveu la reforma del sistema de gestió si així s'estima en l'acord amb les autonomies.
Per la seva banda, la nova societat Aeropuertos SA coordinarà totes les empreses filials. Aquesta societat, de titularitat estatal, serà controlada pel Govern, si bé hi serà possible l'entrada de capital privat, fins al 30% de la participació. A les entitats filials, les decisions es prendran per majoria qualificada quan es tracti de promoció de noves rutes, del pla director de l'aeroport, els pressuposts d'explotació i capital, les estratègies de captació de més clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, com també les franges horàries. Els acords sobre taxes d'aterratge, seguretat i tarifa de passatges queden exclosos del que determinin les societats filials. Quant a Aena Aeropuertos, serà el responsable de la gestió, el projecte i l'execució de noves infraestructures en aquests recintes.
A més, cada comunitat autònoma disposarà d'un comitè aeroportuari que coordinarà i impulsarà les polítiques en aquesta àrea, incloses les urbanístiques i d'ordenació territorial, a més d'un comitè de desenvolupament de rutes aèries, tots dos controlats a parts iguals entre Govern central i autonomia. En el primer trimestre de l'any, el ministre presentarà la reforma de la navegació aèria i el reial decret sobre la llei de seguretat en aquesta matèria i deixarà per al segon trimestre la gestió dels aeròdroms.
Madrid manté el control de Son Sant Joan en la futura cogestió
Blanco dóna a conèixer la proposta i anuncia la creació de societats amb participació autonòmica en determinats aeròdroms. El ministre, però, no concreta, tot i que reconeix la “realitat singular” de les Balears, si hi inclou Son Sant Joan
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
En aquest afer dels aeroports cal que s´hi fiqui ii involucre la societat civil - camaras de comerç, entitas civiques, agrupacions industrials i comerç.........Etc. el problema es que si pensem que´ls politics resoldaran el problema anem llestos. .Amb la força economica que representan les Balears, les entitats privades i la societat civil s´hi tenen que ficar, de lo contrari aqui - Catalunya,Bbalears - sempre ens tindran agafats pel coll
L'aeroport que més beneficis ha donat és l'aeroport d'Alacant, no Son San Joan.
Son Santjoan és l'aeroport que més beneficis ha donat i Barakas el que menys (dèficit, i gros). Amollarà Madrid aquest "chollo". Ca, barret!!
Doncs esta clar que el "lobby" madrileny d´Aena vol seguir maman de la mamella del Estat - que som tots - l´organitzacio aeroportuaria a la resta d´Europa es fa per organitzacions regionals i privades. Espanya l´excepcio pero no volen deixar-la . Ara la" Brunete mediatica" de Madrid ja esta denuncian al nacionalismo catalan que s´opossa al plantejament del Ministre de Foment. Si la Generaliat catalana pot treure aquest tema de la cesio del Prat , a continuacio vindran tots a demanar lo mateix per no esser discriminats.¿ A veure si la lluita contra el centralismed´Aena tambe sona a les illes Balears?
Era bo de veure! Allò que manca saber és si n'Antich en realitat demana o només ens fa creure que demana. Són coses ben diferents. "En el hospital de los ninyos, el que no llora no mama". Aquí també hi podríem posar que, a aquell que no plora, no la hi mamem. I n'Antich pareix que la té més eixuta que la del Sant Cristo de la Sang!
Meam si pensaveu que Madrid cediria tot el control. Per això sobre els aeroports sempre s'ha parlat de "cogestió" en lloc d'un traspàs de competència, no?
Mentre aquesta sigui una comunitat de col·laboracionistes que voten majoritàriament PP i PSOE no es pot esperar res positiu. Els espanyols seguiran fent les seves malifetes impunement.
domes faltaria que son sant joan no hi fos en aquests aeroports "singulars", o es que, com en tantes altres coses, domes es consideraran aixi els de comunitats on hi ha partits nacionalistes que presionin a l,hora de votar preuposts??. Basta ja de discriminacions!. basta de pagar deficits amb el nostros doblers!