El ministre de Foment, ahir al Congrés. | J.J. Guill

TW
0

L'Estat es reserva el control dels aeroports singulars en el nou model de gestió d'aquestes instal·lacions que presentà ahir el ministre de Foment, José Blanco, al Congrés dels Diputats. L'Executiu central, que encara no ha concretat quins recintes s'inclouran dins el grup dels "singulars", sí que avançà que les decisions "estratègiques" d'aquests aeròdroms es prendran amb la participació de les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç "per majoria qualificada".

El titular de Foment explicà que el nou sistema d'Aena separarà la direcció aeroportuària de la navegació aèria i crearà "aeròdroms singulars" que tindran la participació d'executius regionals, consistoris i cambres mercantils. Aquests recintes seran els que registrin més volum de trànsit, especial complexitat de gestió i viabilitat econòmica i financera, i per gestionar-los es crearan societats filials. En aquestes entitats, el consell d'administració tindrà majoria estatal, amb un 51%; un altre 39% es repartirà entre comunitats, ajuntaments i cambres de comerç i el 10% restant correspondrà a capital privat.

No obstant això, el ministre de Foment assegurà que els mecanismes per establir-hi les majories qualificades són oberts al diàleg amb els governs autonòmics.

Realitat singular de les Balears

El responsable de Foment, José Blanco, afirmà ahir que el nou sistema tindrà en compte "la realitat singular" dels aeroports insulars de les Balears i les Canàries i afegí, a més, que hi ha la possibilitat que alguns centres d'aquests territoris tinguin la consideració d'"aeròdroms singulars", que hi preveu la reforma del sistema de gestió si així s'estima en l'acord amb les autonomies.

Per la seva banda, la nova societat Aeropuertos SA coordinarà totes les empreses filials. Aquesta societat, de titularitat estatal, serà controlada pel Govern, si bé hi serà possible l'entrada de capital privat, fins al 30% de la participació. A les entitats filials, les decisions es prendran per majoria qualificada quan es tracti de promoció de noves rutes, del pla director de l'aeroport, els pressuposts d'explotació i capital, les estratègies de captació de més clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, com també les franges horàries. Els acords sobre taxes d'aterratge, seguretat i tarifa de passatges queden exclosos del que determinin les societats filials. Quant a Aena Aeropuertos, serà el responsable de la gestió, el projecte i l'execució de noves infraestructures en aquests recintes.

A més, cada comunitat autònoma disposarà d'un comitè aeroportuari que coordinarà i impulsarà les polítiques en aquesta àrea, incloses les urbanístiques i d'ordenació territorial, a més d'un comitè de desenvolupament de rutes aèries, tots dos controlats a parts iguals entre Govern central i autonomia. En el primer trimestre de l'any, el ministre presentarà la reforma de la navegació aèria i el reial decret sobre la llei de seguretat en aquesta matèria i deixarà per al segon trimestre la gestió dels aeròdroms.

Controladors

D'altra banda, el titular de Foment anuncià que la figura del controlador aeri desapareixerà dels dotze aeroports més petits de l'Estat, els que tenen menys de cinquanta operacions diàries, on aquests professionals seran substituïts per tècnics especialitzats en l'anomenat sistema Afis, per reduir els costs. A més, apel·là a la col·laboració dels controladors per "racionalitzar les seves condicions de feina" i manifestà que així es reduirà el cost del trànsit d'aeronaus, cosa que tindrà "una clara repercussió en el preu dels bitllets".

Així mateix, subratllà que la iniciativa presentada vol dotar el sistema aeroportuari de més eficàcia, seguretat i competitivitat per aportar-hi més "dinamisme econòmic". A continuació, Blanco defensà la compatibilitat del nou model amb els diversos estatuts d'autonomia i subratllà que la seva proposta de reforma "no s'ha plantejat pensant en l'interès electoral, sinó en l'interès general". Per aquest motiu, va instar els diputats a "no confondre gestió autònoma amb gestió autonòmica, perquè la primera sí que garanteix la viabilitat dels aeroports".