Aquesta dada es desprèn de l'informe de conjuntura laboral del Govern que analitza la mitjana del conjunt de l'any passat i en el qual es posa de manifest que a les Illes la gent desocupada es caracteritza pel fet de pertànyer als grups de menys durada. No obstant això, va ser el col·lectiu que menys s'incrementà respecte de la xifra de 2008, perquè només ho va fer amb un 24% (6.043 persones). Per contra, el segment que més pujà l'any passat en relació amb l'anterior va ser el d'aturats d'entre 10 i 12 mesos, amb un augment del 140,4% per passar de 2.312 persones sense fina el 2008 a una mitjana de 5.559 el 2009. Així i tot, aquesta part de desocupats només engloba el 7,5% dels que hi havia a l'Arxipèlag el 2009.
La tendència, però, encara no s'ha invertit i en segon lloc s'hi situen els aturats de 4 a 6 mesos, que suposen un 22,4% del total, és a dir, 16.675 ciutadans. El 2009, aquest segment s'incrementà fins a un 63,7% respecte de 2008. Quant als desocupats d'entre 7 i 9 mesos, la mitjana de l'any passat va ser de 9.233 persones i suposa el 12,4% del total. Tot i el poc percentatge que hi representen, va ser el segon grup que més va créixer en relació amb l'any anterior, un 116,3%, i va pujar fins a 4.964 persones.
Pel que fa als aturats de llarga durada, és a dir, de més de 12 mesos, la quantitat a final de 2009 era d'11.736, cosa que suposa un 15,8% del total de gent sense feina. En aquest sentit, és prou interessant la comparació amb la mitjana del conjunt de l'Estat, del 27,8%, més del doble que la de les Balears. En tot cas, aquest col·lectiu s'incrementà a les Illes un 62,8% respecte de 2008, és a dir, 4.526 persones.
Dinamisme
En aquest aspecte, la consellera de Treball i Ocupació del Govern, Joana Barceló, destaca el "dinamisme" del mercat laboral de les Balears. Així, Barceló posa en relleu que, tot i la "duresa" de les xifres absolutes de desocupats, cal recordar que a final de 2009 l'Arxipèlag en tenia 91.098. "El mercat laboral no és estàtic", afirma.
Una altra de les proves d'aquest dinamisme és, en certa manera, l'elevat índex de població activa de les Illes. Segons les dades de la darrera Enquesta de Població Activa (EPA) feta pública, i que correspon al tercer trimestre de 2009, les Balears encapçalaven, amb un 68,05%, la taxa d'activitat total en el rànquing de comunitats, amb 8,2 punts percentuals per sobre de la mitjana estatal. Així, els ciutadans en edat de treballar a les Illes eren 607.100 durant el tercer trimestre de l'any passat, cosa que representa un màxim històric per a la comunitat. En aquest sentit, cal assenyalar que aquest alt percentatge té un efecte directe en l'augment, o no-descens, de l'atur.• M. Ramis
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Senzillament perque a la maquinària de fer pa -el sistema- just l´interesa que la "màquina" no s´aturi, seguesqui produïnt per poc que sigui ja que d´aquesta manera el sistema està assegurat i tot segueix igual, més o manco productius però segueix i ja li va bé. De manera que la "cosa" funcionarà així en contractes de curta durada i donant cada vegada més al empresari, el patró serà qui decidirà quan com i de quina manera es contracte al treballador/a i tendrà totes les facilitats per part de totes les institucions públiques des de l´administració "perifèrica" de l´estat fins a les autonòmiques i/o locals així que : "this is it" com diu la pòstuma cança d´en miquel jackso -si se´m permet aquesta gosadia irònica lingüísticament incorrecta però atrevida i simpàtica- "és el que hi ha" pa per avui i qui sap si molta molta molta fam per a demà, sobre tot pels joves "no preparats" de manera que vius i alerta ................ que de beneïts està plé el món....
El problema és que també quan s'obté la feina, aquesta és de molt curta durada perquè els contractes són molt precaris i les feines molt mal pagades.