Feia fred, plovia i les butxaques de la majoria dels illencs no passen pel millor moment, però els grans descomptes del 50% van fer que en el primer dia de rebaixes molta gent voltàs pels comerços de Palma. Mancaven pocs minuts per a les deu del matí i, amb els paraigües a la mà, ja s'havien format petites coes a fora d'alguns establiments del centre de Ciutat, però la majoria estaven força tranquils. Això no obstant, el dia es va animar, encara que els comerciants esperen que la major afluència de públic arribi demà, coincidint amb cap de setmana.
Els grans descomptes oferts des del primer dia són un dels principals atractius d'aquesta temporada de rebaixes, tant a les grans superfícies com al petit comerç, fet que ja es va viure tant a les passades rebaixes de gener com a les d'estiu, i és motivat, principalment, per la crisi econòmica que ha marcat el 2009. Així, foren moltes les botigues que ahir van penjar el cartell del 50%, i fins i tot algunes anunciaven descomptes de fins al 70%. Tot i això, les ofertes que ja s'han trobat durant l'època de Nadal generen una certa "incògnita" sobre els resultats de la campanya comercial actual, segons indicà el president d'Afedeco, Bartomeu Servera.
Per part seva, el president de Pimeco, Bernat Coll, augurà unes rebaixes "difícils", en la línia de les dues darreres temporades de moda tèxtil i calçat, els principals sectors afectats pels grans descomptes. En aquest sentit, Coll destacà que es caracteritzaran per ser "molt agressius i molt profitosos per als nostres clients", per la qual cosa "hem hagut de realitzar un esforç important", hi afegí. Des d'Afedeco, Servera dubtà que els comerciants "obtinguin els guanys de l'any" amb els grans descomptes, encara que va ressaltar que, "almenys, una bona campanya els ajudarà a desfer-se dels estocs d'aquesta temporada, que podran substituir per la de primavera-estiu, com és habitual".
El mal temps, un revulsiu
Malgrat la pluja, que no convidava a sortir al carrer, els botiguers van mostrar satisfacció per l'arribada del fred, perquè així els serà més fàcil donar sortida a l'estoc de la temporada d'hivern, que va registrar poques vendes durant els darrers mesos. Per això, les presents condicions climàtiques podrien ser un "revulsiu" per a les compres d'aquests dies, va reconèixer el president de Pimeco. També Bartomeu Servera va considerar "positiu" que les gangues comencin sota la pluja, perquè "fa temps que ens queixam de la climatologia, que fins fa 15 dies no era la pròpia de l'hivern".
Servera i Coll van fer aquestes declaracions en el marc de la festa d'inauguració de rebaixes que organitzà ahir dematí el petit i mitjà comerç de Palma amb l'objectiu d'animar tots els consumidors a anar als establiments de Ciutat. A l'esdeveniment, patrocinat per l'àrea de Comerç de Cort, hi va assistir la regidora Joana Maria Borràs, qui va subratllar que la festa "pretén recordar als ciutadans que és necessari passejar pels carrers de Palma durant les rebaixes", com també "confiar en els productes que ofereixen". Pel que fa a l'acte que es va dur a terme, que no va congregar gaire públic, rebé el suport de l'IBI Comerç i va consistir, principalment, en una intervenció de vuit actors, que convidaven els passejants a entrar a les botigues petites i mitjanes, de les quals en van ressaltar el caràcter "divers", en paraules d'un dels intèrprets.
Despesa mitjana, 90 euros
Els balears no són els ciutadans que més es gastaran en aquesta temporada de descomptes, sinó tot el contrari. Amb una despesa mitjana de 90 euros, les Illes són una de les comunitats menys consumistes, segons un estudi de la Federació d'usuaris-consumidors independents .
Així mateix, i per evitar despeses "innecessàries", Facua-Balears realitza una sèrie de recomanacions, entre les quals destacà: fixar el pressupost per gastar; dur diners en efectiu i deixar la targeta de crèdit a casa, per evitar les compres impulsives; i elaborar una llista dels articles que hem de menester i la compra dels quals hem demorat en espera de preus més atractius. El president de Facua-Balears, Alfonso Rodríguez, remarcà que en període de rebaixes la qualitat dels productes ha de ser la mateixa i els drets dels consumidors no poden veure's vulnerats. Per això, els comerços n'han d'acceptar les devolucions en les mateixes condicions que ho feien abans i la reducció de preus no ha de baixar-ne la qualitat. "Tampoc les botigues no poden aprofitar-ho per treure l'estoc de temporades passades", puntualitzà.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
qué putes dius ejhedm ? a hamduril.la, bismil.la ibrahim ibral.la, alihiua salem, al.là, uma saidina, mohamed ihma rasul amin bi al.là.
swuvkfqntjdujrrxuiynbpziwsaciq