Per aquest motiu, ahir enviaren una carta al ministre amb la seva sol·licitud, amb vista a la compareixença prevista de Blanco al Parlament dimarts sobre el procés de reforma del model vigent i davant la possibilitat que les Illes quedin excloses de la gestió aeroportuària, que permetria més decisió estratègica, comercial i operativa a les autonomies.
En l'escrit, els signants, que hi posen de manifest la "preocupació" sobre aquesta qüestió en el conjunt de l'Estat, reiteren la "importància" d'aplicar a Son Sant Joan el model de direcció individual, per la qual cosa sol·liciten la participació de "manera efectiva" en les decisions estratègiques per al desenvolupament de l'activitat als aeròdroms de l'Arxipèlag. En conseqüència, a la carta es posa un èmfasi especial en el fet que el volum de trànsit supera els 20 milions de passatgers anuals a Son Sant Joan, cosa que el col·loca com el tercer aeroport de l'Estat i un dels principals de la Unió Europea, a l'altura del de Copenhaguen i a prop del de Milà Malpensa.
Així mateix, les entitats empresarials donen arguments a Blanco perquè les Balears entrin a formar part del model de cogestió. "L'elevat volum d'operacions de la instal·lació de Palma, afegit a les seves característiques de costs, el converteix en un dels aeròdroms amb més rendibilitat financera de tot l'Estat", es detalla en la missiva. Per tot plegat, consideren que "Palma se situa com un candidat molt adequat per a l'aplicació de la reforma del procediment de gestió, que en persegueix la individualització en el cas d'aeroports singulars".
De la mateixa manera, esmenten la "insularitat" del territori balear com una altra característica per aconseguir la direcció compartida, a més d'alguns "trets diferencials" de Son Sant Joan, com són "l'elevada estacionalitat de l'activitat i el tipus d'aerolínies amb més oferta de vols al recinte palmesà". És en aquest sentit que indiquen que "certament, pocs aeroports estatals reuneixen més condicions adients per a la individualització del trànsit que Son Sant Joan".
Així, i a l'espera que l'Executiu central es pronunciï respecte del nou model de gestió en aquest àmbit del transport, l'empresariat balear transmet la convicció que "serà molt positiva per al conjunt d'aeròdroms estatals".
Altres experiències-Seguint l'exemple dels aeroports europeus
En la carta enviada al ministre Blanco, l'empresariat balear recorda que des de fa dues dècades s'ha produït una tendència generalitzada a la individualització de la direcció dels aeroports, "com ho indiquen les experiències de reforma aplicades des dels anys 90 al Canadà, a Austràlia i en diversos països d'Europa".
En aquesta línia, destaquen que el canvi cap a una gestió individual en països que tenien models similars al que encara perviu a l'Estat espanyol ha aconseguit dotar de "més flexibilitat" l'activitat aeroportuària, a més de "facilitar als aeròdroms un aprofitament més intens de les seves oportunitats i de permetre'ls competir per atreure rutes i aerolínies amb els recintes que tenen característiques semblants".
D'altra banda, afegeixen que les innovacions en el sector del transport aeri i en els models de negoci de les companyies del ram durant els darrers anys han accentuat la "necessitat d'establir unes relacions de cooperació àgils i flexibles entre gestor aeroportuari i aerolínies". Aquestes relacions adquireixen trets diferents en cada un dels aeròdroms, segons quina en sigui la característica i la del trànsit al territori que serveixen".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.