Els treballadors de la companyia es manifestaren a Madrid. | Ballesteros

TW
0

El Ministeri de Foment comunicà ahir dematí a la direcció d'Air Comet la retirada de la llicència de vol a causa de "la situació d'insolvència" i per evitar els possibles "problemes de seguretat" derivats de la fallida, que ha afectat prop de 7.000 passatgers, segons va confirmar la secretària d'Estat de Transports, Concha Gutiérrez. Així mateix, Gutiérrez va explicar que el 6 de novembre passat Foment va obrir l'expedient de retirada de premís a l'aerolínia propietat del president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferran, i de Gonzalo Pascual "com a mesura cautelar per si la situació d'insolvència de la companyia podia afectar la seguretat", i que la resolució de l'esmentat expedient s'ha "precipitat" arran de l'ordre d'embargament dels 13 avions de la companyia, dictada dilluns per un jutge a Londres.

La secretària d'Estat de Transports va confirmar que Air Comet "no ha presentat cap pla" d'atenció i de reubicació dels viatgers durant la roda de premsa que tingué lloc a les 12.00 hores a la seu del Ministeri, a la mateixa hora en què es complia el termini de 12 hores que Foment va atorgar despús-ahir a la companyia per a la presentació d'aquest pla. Així, Gutiérrez va manifestar que, a partir d'ara, Foment assumeix el dispositiu "de caràcter humanitari" de trasllat dels 7.000 clients afectats, entre els quals, segons va indicar, tindran prioritat els que es trobin en ruta, amb el primer trajecte realitzat, i s'estudiaran les situacions individuals d'emergència.

ERO i concurs de creditors

Per part seva, la direcció d'Air Comet va presentar ahir al comitè d'empresa un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) per al 100% de la plantilla, uns 700 empleats, i té previst presentar avui la demanda de concurs voluntari de creditors davant dels jutjats Mercantil de Madrid, localitat on l'aerolínia té la seu social, per un deute total de prop de 100 milions d'euros. Entre altres impagaments, la companyia deu 16 milions d'euros a la Seguretat Social, més de set milions d'euros per les nòmines impagades dels seus treballadors i diverses quantitats sense determinar als proveïdors de combustible de l'aerolínia.

A aquestes quantitats, i una vegada acceptada a tràmit la demanda de concurs de creditors, s'hi sumarà el deute que Air Comet contregui a partir d'ara amb el Ministeri de Foment pel dispositiu de trasllat dels prop de 7.000 afectats pel tancament de l'aerolínia, que començarà avui i que té previst finalitzar el 26 de desembre. A més, la companyia deu 25 milions de dòlars (17,5 milions d'euros) al banc alemany Nord Bank pel crèdit que li va concedir per pagar el lísing dels 13 avions de la companyia, l'embargament de la qual, dictat ahir per un jutjat londinenc, va provocar la fallida definitiva de la companyia, com també la suspensió avui de la llicència de vol per part del Ministeri de Foment.

Per altra banda, Air Europa noliejarà un avió que viatjarà avui o demà a Buenos Aires, a més d'oferir les places lliures dels seus vols. Iberia també oferí la seva "total disposició".

Crítiques i suports per al president de la CEOE

banda de les crítiques del sindicat de l'aerolínia, que acusen Díaz Ferrán "d'enganar una vegada més" treballadors i passatgers, el president de la CEOE també va rebre retrets per al seu càrrec com a president de la patronal. Així, els diputats del BNG i d'ICV en el Congrés, Francisco Jorquera i Joan Herrera, respectivament, van coincidir a sol·licitar la dimissió del president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán, i van qualificar d'"insòlit" que es dediqui a "donar lliçons" de com fer front a la crisi quan "no sap governar" la seva empresa.

Per part seva, el ministre de Treball, Celestino Corbacho, indicà que serà la CEOE o el mateix president de la patronal, Gerardo Díaz Ferrán, qui decideixi si ha de dimitir o no del càrrec. A més, va afegir que, per al Govern, Ferrán és president de la patronal i l'"interlocutor amb el Govern a tots els efectes, més enllà dels problemes que pugui tenir o no amb la seva empresa". Des del PP, el portaveu econòmic en el Congrés, Cristóbal Montoro, va considerar que s'ha de "separar" el càrrec "institucional" del president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán, amb els problemes que com a empresari poden tenir les seves companyies.

D'altra banda, la patronal continua donant suport a la gestió de Díaz Ferrán al capdavant de la CEOE i, tal com indicà un portaveu de la patronal, "especialment en moments com aquests".