Balears és així la quarta comunitat on més ha pujat aquest índex, després de Múrcia (8,2%), Extremadura (6,3%) i Galícia (5,1%), segons les dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) publicades avui.
Si el cost laboral total a les Illes fou de 2.281,02 euros, el cost salarial per treballador i mes (que inclou salari base, complements, pagaments per hores extraordinàries i retards, tot mesurat en termes bruts) s'ha situat en 1.658,33 euros, davant la mitjana nacional de 1.776,25 euros.
Aquest cost laboral ha crescut en el tercer trimestre a les Balears un 3,5 per cent respecte al mateix període de 2008, mentre que a tot Espanya ha augmentat un 3,1 per cent.
En termes nacionals, l'augment del 3,3 per cent en el cost salarial total, fins els 2.428,69 euros, suposa la taxa de creixement més baixa des del quart trimestre de 2005.
A més, el cost laboral en el mateix trimestre de 2008 creixia a una taxa interanual del 4,8% una vegada actualitzades les dades de la sèrie històrica.
Els costos salarials a Espanya es van situar així, una dècima per sobre del cost de la mà d'obra a la zona euro i dues dècimes més que als països de l'UE, segons les dades de l'oficina d'estadística comunitària, Eurostat, divulgades ahir.
Del cost total per treballador i mes, 1.776,25 euros corresponen a salaris i a 569,33 a cotitzacions a la Seguretat Social i la resta a indemnitzacions per acomiadaments, prestacions socials i altres despeses.
Quant als altres costos, no salarials, han augmentat el 3,9% especialment per la pujada de les cotitzacions obligatòries a la Seguretat Social que és el seu principal component i que han augmentat en el tercer trimestre el 2,8%.
Dins les percepcions no salarials, que han crescut el 12%, les despeses que més han influit han estat les indemnitzacions per acomiadament i les prestacions complementàries a la Seguretat Social que abona l'ocupador.
El cost laboral per hora ha crescut el 4,2%, increment superior al del cost per treballador, a causa del descens del 0,8% en les hores efectives de treball.
Per sectors, el cost laboral més alt ha estat per a la indústria, amb 2.680,62 euros (el 2,9% més que en el tercer trimestre de 2008), encara que la construcció ha registrat el major augment interanual, un 4,9%, fins als 2.490,56 euros, en tant que en els serveis ha pujat el 3,5% i s'ha situat en 2.364,44 euros.
Quant al salari, en la indústria fou d'1.948,44 euros en el tercer trimestre, el 2,2% més; en la construcció de 1.707,09 (4,8% més) i en els serveis, 1.748,33 euros (3,2% més).
El País Basc, amb 2.842,23 euros, ha tengut el cost laboral per treballador i mes més elevat, seguit de Madrid, amb 2.783,9 euros; Catalunya, 2.534,42, i Navarra, 2.523,20.
Tanmateix, va ser Múrcia la que va registrar la major pujada interanual, amb un 8,2% (2.227,14 euros), seguida d'Extremadura, amb el 6,3% (2.081,13 euros).
El salari més alt per treballador i mes també va ser per al País Basc, amb 2.123,87 euros, seguit de Madrid, amb 2.056,41, mentre que els majors augments percentuals foren per a Múrcia, amb el 8,6% (1.618,08 euros) i Galícia, 5,1% (1.605,81 euros).
En el tercer trimestre, la jornada setmanal mitjana pactada (comptant conjuntament a temps complet i a temps parcial) va ser de 35,8 hores, de les que 7,4 hores setmanals de mitjana s'han perdut principalment per vacances.
La diferència salarial entre els treballadors a temps complet i a jornada parcial fou de 4,59 euros per hora (14,73 euros per hora per als de temps complet i 10,14 euros per als de parcial).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Aquest estudiantet és un xenòfob que em vol perjudicar la meva pensió. Gràcies als immigrants extracomunitaris la Seguretat Social té superàvit. Que parteixi ell, que és un terròs de les SS i no ens maregi.
Suposant unes 160 hores per mes, sortiria sa hora de feina per 14,25 euros (netes 12 euros). Encara hi ha treballadors que lis surt per 4'60 euros/hora. Si se expulsa la emigració extracomunitària, aquests que cobren 4'60 podrien cobrar 10 euros per hora i ses condicions laborals millorarien.