Ambdues companyies mantindran la seva imatge malgrat la unió. | ALBERT GEA

TW
0

Iberia i British Airways (BA) han entrat avui en la recta final del seu projecte de fusió amb l'aprovació d'un acord vinculant que posa les bases de l'operació, que culminarà a finals de 2010, segons han informat avui ambdues companyies en un comunicat conjunt. Aquest memoràndum d'intencions, denominat MOU per les seves sigles en anglès (memorandum of understanding), estableix la creació d'un nou grup aeri denominat TopCo en el qual els accionistes d'Iberia tindran una participació del 45% i els de BA, el 55%.

Les dues companyies conservaran les seves respectives marques i operacions, potenciaran el paper de les seves bases operatives (hubs), Madrid i Londres, i reforçaran la seva presència en els mercats internacionals de llarg ràdio. Les aerolínies sotmetran l'acord a les respectives juntes d'accionistes com a més tard a principis de novembre de 2010, i l'operació s'executarà un mes després. No obstant això, Iberia tindrà dret a resoldre el compromís si l'acord final entre BA i els administradors dels seus fons de pensions, el dèficit de les quals supera els 3.000 milions d'euros, no és «raonablement satisfactori» per a la companyia espanyola.

Es fixa, a més, una penalització de 20 milions d'euros per a determinats supòsits de ruptura de l'acord. Els accionistes de BA rebran una acció ordinària de TopCo per cada títol que posseeixin en la companyia britànica, i els d'Iberia, 1,0205 accions ordinàries del nou holding per cada títol de l'espanyola.

El president d'Iberia, Antonio Vázquez, presidirà el nou grup i el president de BA, Martin Broughton, serà el seu vicepresident, mentre que el conseller delegat de la britànica, Willi Walsh, ocuparà el mateix lloc en TopCo.

L'equip directiu contarà també, per part espanyola, amb el conseller delegat d'Iberia, Rafael Sánchez-Lozano, i el seu director financer, Enrique Depuy. El grup resultant, que serà un dels tres majors del món, tindrà residència fiscal a Espanya i la seva seu social a Madrid, mentre que la financera i operativa estarà a Londres.

D'aquesta forma, la majoria de les reunions del seu consell i totes les seves juntes d'accionistes se celebraran a Madrid, mentre que en la capital britànica se situaran les principals funcions del grup. El Consell d'Administració de TopCo el formaran 14 membres, 7 triats per cadascuna de les aerolínies, ja que l'acord reconeix el principi de paritat en aquest òrgan, així com en els de gestió del nou grup.

Iberia i BA esperen que la seva fusió generarà unes sinergies de 400 milions d'euros anuals al final del cinquè any després de completada la fusió, que tindrà un cost total de 350 milions. Aquestes sinergies se sumaran a les quals ja obtenen ambdues en l'explotació conjunta de les rutes entre Espanya i el Regne Unit des de 2004. El nou grup contarà amb una flota de 419 avions i volarà a 205 destinacions.

En el 2008, Iberia i British van transportar conjuntament 62 milions de passatgers i van obtenir uns ingressos de 15.000 milions d'euros. Les companyies van posar l'accent que l'acord permet garantir la conservació dels actuals permisos d'enlairament i aterratge (slots) de cada aerolínia. Tant Iberia com BA mantindran les seves bases en els seus respectius països, tindran comptes de resultats independents i conservaran els seus consells d'administració, que estaran composts per 9 membres.

D'aquesta forma, Vázquez seguirà sent president de l'operadora Iberia, mentre que Broughton continuarà al capdavant de BA. Per a Vázquez, l'acord d'avui culmina «un llarg procés, en el qual molta gent, tant de BA com d'Iberia, han treballat molt dur». «AL final ha valgut la pena», va afegir. En la seva opinió, es tracta de «un pas de gegant en la història d'Iberia i de BA», ja que es crearà «una veritable aerolínia global». Parell Walsh, «la fusió crearà una companyia aèria europea forta i capaç de competir en el segle XXI». L'adreça d'Iberia explicarà demà als sindicats els termes de l'acord d'integració.

Referent a això, el secretari general del Sector Aeri i Serveis Turístics de CCOO, José Antonio Herráez, va avançar que el seu sindicat exigirà una garantia de manteniment de l'ocupació en l'aerolínia espanyola durant cinc anys. El president del sindicat de pilots Sepla en Iberia, Justo Peral, va felicitar a l'adreça d'Iberia i va dir que l'operació ha de servir per a potenciar a la companyia espanyola.

El president del sindicat de tripulants de cabina Sitcpla, Antonio Escobar, va mostrar la seva esperança que l'acord sigui «bo per a tots», encara que va dir ser «escèptic». Iberia ha liderat avui les pujades del principal selectiu de la borsa espanyola, l'Ibex-35, al pujar el 11,78 per cent. De la mateixa manera, BA es va anotar la major alça en l'índex londinenc, el FTSE-100, amb una pujada del 7,22 per cent.