Com seria una postal de Palma que no mostràs els vaixells que cobreixen la badia? Allà, al port, es troba la petita empresària Sally M. Dyet (1967, Escòcia). El seu negoci, de nom SalyMar, se centra en el lloguer i la venda d'embarcacions a les Illes.
Patiu la crisi?
No, no! La veritat és que no!
Idò va bé... Com ho feis?
Cada any és diferent, però mai no tenim annus horribilis. Ara bé, sí que he de reconèixer que, amb això de la crisi, la gent se n'aprofita per demanar descomptes.
Així, sense més ni més?
Sí. Bé, els russos no demanen descomptes. De fet, tenen tants de doblers que no necessiten cap rebaixa.
Qui més ve a llogar-vos vaixells?
Tenim molts de clients espanyols, de la Península. Sempre repeteixen.
I mallorquins?
No, mai. De fet, des que vaig obrir SalyMar, l'any 2000, no he tingut cap client mallorquí.
Arribàreu a Mallorca, per tant, fa nou anys...
No, fa molt més temps! Vaig venir a viure-hi des de la meva Escòcia natal l'any 1986 i estic casada amb un mallorquí.
Quins serveis ofereix la vostra empresa?
Llogam vaixells i embarcacions més grans. A més a més, en cuidam el manteniment, la neteja i la bugaderia.
Què passa, que no poden fer neta la nau els mateixos clients? Ja no es fa això de rentar el cotxe, amb orgull, diumenge horabaixa?
Doncs no. En els vaixells no existeix aquesta mena de rutina social.
Sembla un món d'elitisme, el de la nàutica...
No, de veres, no ho és. Hi ha molta gent que compra un petit vaixell amb molta il·lusió i després espera llogar-lo per treure'n algun profit. És una afició que s'ha popularitzat molt.
Com va l'estiu? Molta feina?
He de reconèixer que el maig i el juny han estat mesos pràcticament inexistents. Ara bé, el juliol i l'agost no donam l'abast! Tenim més demanda que vaixells per poder oferir.
Suposem que volem contractar una nau estàndard per un cap de setmana. Quant ens costaria?
Més o menys, cada dia de lloguer us sortiria per 1.000 euros. Després cal afegir-hi els 150 euros que cobra el capità.
Hauríem de dur un capità amb nosaltres?
Sí, és obligatori en cas de no tenir una llicència PER.
És a dir, no és possible veure menors d'edat organitzant una festeta en un vaixell...
No, rotundament. Això és molt perillós. Fins i tot si van amb un adult amb una llicència recent (de menys d'un any), el capità farà almanco un parell d'hores de navegació amb ells.
Hi ha molta gent amb llicència?
No, perquè és molt cara. La millor opció és contractar els serveis d'un capità.
Quantes persones hi caben, al vaixell estàndard?
Això ho decideix un pèrit, però en l'embarcació de la qual parlam caben sis o vuit persones de dia i quatre per dormir-hi.
Què pensau vós sobre les Illes Balears com a destinació turística?
Em semblen fantàstiques! Tenen la millor imatge d'Europa. Tost els meus amics estrangers ho diuen quan vénen per aquí. Cabrera, la Foradada, el Trenc... tot és preciós. Fins i tot hi ha iniciatives molt curioses, com ara els restaurants que et duen el menú o la paella fins a l'embarcació amb una Zodiac.
Necessita Mallorca una gran obra que la col·loqui en el mapa?
Crec que no. Els turistes no ho exigeixen. Les Illes tenen allò que han de tenir: la festa d'Eivissa, la tranquil·litat de Menorca, la bellesa de Mallorca...
I a l'hivern quedau sense feina?
Feim manteniment, la gent no surt a navegar. Alguns velers i catamarans aguanten fins l'octubre, però els vaixells a motor no.
Que la navegació sigui una afició dels reis ens beneficia?
I tant! A la Gran Bretanya, per exemple, és coneguda per tothom la seva afició a la vela. Se'ls percep com a gent molt familiar (no com la nostra Casa Reial).
No han sacsejat els turistes les bombes d'ETA?
Estic segura que no. Els anglesos, per exemple, tenen una gran experiència en terrorisme amb l'IRA. A més a més, allò que digui The Sun o Bild (diaris d'Anglaterra i Alemanya, respectivament) és condicionat pel fet que són periodistes sensacionalistes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.