TW
0

El sector de l'hostaleria és, sens dubte, un dels més importants per a l'economia balear. Si més no, així ho va expressar ahir el doctor Manuel Figuerola, exdirector de Turisme i autor de L'informe sobre la participació del sector de la restauració en l'economia balear per a l'Associació Empresarial de Restauració de Mallorca (CAEB). De l'informe es desprèn que el sector de l'hostaleria va generar a les Balears 10.000 milions d'euros l'any 2008, el 35% dels quals correspon al sector de la restauració, fet que suposa més d'una tercera part del Producte Interior Brut (PIB) balear, situat en els 27.473 milions d'euros.

D'aquesta manera, l'any passat la restauració va aportar fins a 3.443 milions a l'economia balear i els hotels, 6.557 milions, a més d'ocupar un total de 102.518 persones, 42.890 de les quals treballaven en restauració i 59.628 en hotels. Així mateix, a partir d'aquest informe, s'ha elaborat un decàleg de propostes per al sector que es preveu transmetre al Consell de Ministres d'avui i que posa especial èmfasi en l'ajuda a la formació, la tecnificació per poder corregir el consum energètic excessiu, la innovació i la millora de la productivitat.

Per part seva, el president de la patronal, Antoni Mas, va incidir en el fet que "la formació és el punt dèbil de la restauració" i va assegurar que "ara és el millor moment per fer feina en aquest sentit". Així, tant Mas, l'autor de l'estudi, com el president de la Federació Espanyola d'Hoteleria (FEHR), José María Rubio, van coincidir en "el dèficit important en formació en el sector de la restauració" i en "la necessitat de millorar el sector i la competitivitat".

A la vegada, van destacar que "sens dubte la gastronomia és un dels nostres trets diferenciadors i hem d'apostar per augmentar-ne el nivell de productivitat i el de qualitat, que, de moment, no és l'adequat".

Gestió

Un dels aspectes més demanats pel que fa a la formació del sector de la restauració és la "capacitat de gestió integral de l'empresa", segons explicaren ahir des de la CAEB. Quant a això, explicaren que "el 95% de les empreses de restauració tenen menys de 10 treballadors" i afirmaren que "hi ha una manca de coneixement en la gestió del sector". Així mateix, i pel que fa a les possibles queixes dels usuaris del servei d'atenció al client, des de la CAEB van instar a "una dignificació de la feina del cambrer".