TW
0

Ni aeroport Madrid-Sur, ni aeroport Don Quijote. Finalment, el primer aeròdrom aixecat amb capital privat a l'Estat espanyol es va batejar com a aeroport Central. El nom, tot i que rebaixa el grau de pretensiositat dels seus promotors, no deixa de ser curiós. L'aeròdrom, venut com l'alternativa a Barajas per aterrar a Madrid, se situa en realitat a 207 quilòmetres al sud de la capital espanyola. Aferrat a Villar del Pozo, un llogaret de 110 habitants que pateixen des del desembre passat el renou dels -tot sigui dit- pocs avions que s'enlairen des de la pista, a només 500 metres de la població.

En tan sols sis mesos d'activitat ja s'ha vist que aquesta obra faraònica -que ha suposat una inversió de 300 milions d'euros i ha vist la llum dos anys després del previst- fa aïgues. Els seus propietaris, CR Aeropuertos, estan de deutes fins al coll i podrien declarar-se insolvents.

De moment, el Central, amb una capacitat estimada de 2,5 milions de passatgers a l'any, just n'ha mogut 25.055 en sis mesos i se situa en el número 36 del rànquing de trànsit aeri dels 47 aeròdroms del territori espanyol. Només dues companyies aèries hi volen.

L'aeroport, que fou ideat en la dècada dels noranta, s'inaugurà fnialment el 18 de desembre del 2008, deu anys després de l'inici de les obres i passant per alt el compliment d'alguns requisits d'impacte ambiental.

Per començar, la distància esmentada a Madrid tomba la tesi que l'aeroport Central es convertirà en la "porta d'entrada" a la ciutat de la Cibeles. Dues hores en cotxe o en autobús els separen. Com a alternativa hi ha l'AVE (55 minuts des de Ciudad Real, que és 22 quilòmetres al nord de l'aeroport), però per això s'han de tenir els 65 euros que costa el trajecte entre setmana, 72 € si es fa en dissabte o diumenge.

El propietari de l'aeròdrom, la societat CR Aeropuertos, té deutes per valor de 127 milions d'euros amb una vintena de creditors, segons un estudi elaborat per Caja Castilla-La Mancha. L'entitat "rescatada" pel Govern central ha aportat, precisament, 100 milions d'euros al capital social de CR Aeropuertos.

La viabilitat de l'aeroport està també fortament lligada al projecte el Reino de Don Quijote -un complex turístic amb casinos, hotels i camps de golf, que té data d'inauguració fixada per al 2010.

Pilotada urbanística?

Són moltes les qüestions que amb la consecució d'aquest projecte han quedat en entredit, però hi ha una pregunta que podria englobar-les totes: era necessari un aeroport aquí o és que la iniciativa respon únicament a la lògica de les pilotades urbanístiques?