TW
0

Quan a final de gener d'enguany un conglomerat d'empresaris català comprà el 80% d'Spanair al grup Scandinavian Airlines (SAS), poc es devien imaginar que es trobarien amb aquest embolic. Els comptes heretats de SAS no estan, ni de bon tros, sanejats. Això és que les mesures previstes al primer pla de viabilitat que féu SAS la tardor passada per "netejar" l'aerolínia i poder donar sortida a la seva venda no són suficients i podrien resgistrar-s'hi nous acomiadaments i trasllats.

Un equip financer analitza la situació de la companyia i treballa per prendre mesures addicionals per tal que l'aerolínia surti rendible i no hagi de tancar. Les reunions entre la nova directiva i els representants dels empleats són constants aquests dies.

S'ha de tenir en compte que l'aerolínia ja no disposa ara del capital que SAS li injectava cada mes. Per completar el procés de compra -que finalitza dia 31 de desembre del 2009-, Iniciatives Empresarials Aeronàutiques encara ha de trobar inversors que hi vulguin aportar 35 milions d'euros.

No sé sap si les mesures que prendrà la direcció passaran per nous trasllats o acomiadaments o si, per ventura, seran de caire més "innovador", com ara la proposta de renunciar durant un temps al salari, com ha fet British Airways.

Notícies relacionades

En qualsevol cas, el centre neuràlgic de la companyia és ara Barcelona. Molts empleats de Palma han de prendre ara una decisió tan difícil com la de triar entre mantenir un salari mileurista i començar una vida a la capital catalana o quedar a l'atur i viure a Mallorca.

De moment, els 16 avions, els 500 equips de terra, els magatzems i algunes oficines d'Spanair foren traslladats dimecres a la nova T-1 de l'aeroport del Prat.

En la darrera setmana el nou president d'Spanair, Ferran Soriano, ja admeté que "no es descarten" supressions de rutes i que els trasllats es faran "seguint els processos legals i operatius, amb celeritat, informació i la màxima eficàcia econòmica".

La situació difícil que pateixen les aerolínies a l'àmbit mundial i el particular viacrucis d'una companyia deficitària durant molts d'anys a causa d'una mala gestió han truncat les ambicions del nou equip directiu.

Queda ben lluny l'objectiu que es marcaven fa un mes: "Per al 2010 l'aerolínia ha de ser rendible", deia Soriano des de Barcelona en la presentació de la nova imatge corporativa d'Spanair.