TW
0

No quedar paralitzat davant les dificultats, sinó avançar-s'hi; reduir costos; centrar l'objectiu del negoci; optimitzar els recursos; mantenir l'eficiència i "tirar" de l'experiència gestora que els avala. Aquesta és la recepta de les grans empreses turístiques de les Illes per sobreviure a la crisi. Almanco això és el que exposaren ahir en la trobada sobre el sector turístic balear convocada sota el títol Com créixer quan els mercats no creixen? per l'Associació per al Progrés de la Direcció (APD), en la qual participaren els consellers delegats d'Orizonia i Banca March, Gabriel Subías i Francisco Verdú; a més de la directora general d'Air Europa, Maria José Hidalgo, i el director general d'Air Berlin per a Espanya i Portugal, Àlvaro Middelmann. Així mateix, hi varen assistir el president del Govern, Francesc Antich; el conseller de Turisme, Miquel Nadal, i el president de l'APD a les Illes, Sebastià Escarrer, que varen ressaltar que de la crisi en sortirem, tard o d'hora, amb "l'esforç de tothom".

Air Europa


La directora general d'Air Europa, María José Hidalgo, explicà que l'aerolínia que lidera ha millorat a principi d'enguany els resultats del primer semestre del 2008. Atribuí aquesta circumstància a la ràpida reacció de l'empresa en fer una retallada de la despesa, "però no de la seguretat ni tampoc de personal", després que apareguessin els primers indicis de la crisi. Altres iniciatives que s'han posat en marxa han estat l'aposta per l'ampliació de l'hangar de manteniment situat a l'aeroport de Son Sant Joan i l'optimització de la baixada del preu del combustible i la introducció d'una connexió diària amb Nova York. L'aerolínia del grup Globalia també ha optat per augmentar el pressupost de màrqueting, ha orientat les partides estratègicament i ha donat un impuls inversor a les noves tecnologies. "Afrontam la crisi amb certa tranquil·litat", digué Hidalgo.

Orizonia

Fou, però, Gabriel Subías, conseller delegat d'Orizonia, qui posà el dit a la nafra: "En aquests moments, allò important no és el creixement, sinó la subsistència, ser capaços de passar aquest terratèmol". Per poder "liderar el futur", Subías destacà tenir una base estable que faci de plataforma de sortida per "capejar les dificultats". Per començar, va dir, "cal una estructura financera adequada, cosa que avui és difícil". Fins ara, el touroperador ha reduït la plantilla en 500 persones -ara té 3.400 treballadors-, ha passat de catorze a quatre call centers a tot l'Estat espanyol i ha aturat l'expansió prevista cap a Portugal. "S'ha d'anar a les bases, a l'essència del negoci, veure quins són els nostres punts forts i aprofitar-los", destacà, convençut, Subías. "I jugar amb els preus, que és el que volen els clients, ajudar-los a finançar les vacances, repensar el màrqueting i renegociar amb els proveïdors". Directe i clar; sembla fins i tot senzill.

Air Berlin

Aprofundir en la innovació i cercar mesures per a la desestacionalització del turisme a les Illes tot fomentant la fidelització dels visitants. Aquestes són les dues propostes que fa el director general d'Air Berlin per a Espanya i Portugal, Àlvaro Middelmann. "Conservar allò que tenim és molt millor que això del creixement sostenible, una expressió que jo no acab d'enendre bé", diu Middelmann, gran defensor de la presevació del medi ambient, qui, a més, remarcà la importància de fer feina dins d'una "aliança d'empreses" i de ser una companyia que treballa en xarxa.

Banca March

"No haurà estat l'obsessió pel creixement que ens ha ficat en aquesta crisi?", es demanà Francisco Verdú, conseller delegat de Banca March, qui afegí que "durant aquests anys ser prudent era sinònim de retrògad, i així ho estam pagant". Segons Verdú, la clau és en un canvi de cultura dins l'empresa, en saber fer un procés òptim de comunicació per reduir al màxim el trauma dels canvis que es puguin dur a terme. "Des de fa molts anys, (les empreses turístiques) no han invertit el que devien en la pròpia illa, tots sabem el que cal fer per sortir de la crisi", etzibà Verdú. "El sòl que tenen les Illes continua sent sòlid, passarem un parell d'anys pitjors que aquests amb tanta brillantor, però molts voldrien tenir el que té Balears!", pronosticà el financer, qui aposta per "focalitzar en el turisme el nostre model".