TW
0

Són, eradicat el bon costum de fer rotlo als parcs i places, l'ànima de les barriades. Allà on el veïnat del tercer segona explica al del quart primera les novetats de tota l'escala; allà on saben com ens agraden les pomes, quina talla de sabates gastam i quin sabó preferim per rentar la roba. Formen la fesomia tradicional dels nostres carrers i els donen vida.

El comerços de barri, però, d'un temps ençà no aguanten la pressió de les grans superfícies, que els han desplaçat com a referent de compra, i tampoc no poden amb els impostos que, en plena crisi de consum, els ofeguen. Molts establiments han hagut de tancar portes i penjar el cartell de "es lloga", "es traspassa" o "es ven". Són pertot arreu a les nostres ciutats i pobles, ja sigui als carrers principals, que històricament eren el centre comercial de la població, com a les barriades de la perifèria.

El 15% dels locals comercials han abaixat la persiana en el darrer any. No se n'ha salvat ningú: la situació es repeteix a Ciutat i a la Part Forana. Així ho apunta Josep Oliver Roca, president del Col·legi Oficial d'Agents de la Propietat Immobiliària de Balears (APIS). No poden aguantar les rendes i han hagut de tancar portes.

A Palma, ho pateixen carrers grans com Oms, Jaume III i Sant Miquel, però sobretot els locals dels barris més enllà de les Avingudes. Els centres neuràlgics de Manacor i Inca presenten més o manco el mateix aspecte: un altre pic els cartells. A la capital de Llevant, de la plaça de la Bassa a la zona de l'església; i a la del Raiguer, sobretot a la zona del mercat cobert, on els comerços s'han vist afectats per la durada de les obres de renovació.

Als pobles més petits, en canvi, el panorama és més desolador. Tant és així que molts inquilins han demanat als propietaris que revisin les rendes del lloguer. "Molts han optat per no aplicar la pujada de l'IPC enguany; altres no han aplicat cap tipus d'increment a l'inici de l'any i alguns, fins i tot, n'han abaratit el preu un 10%", explica el president dels APIS.

I és que sempre és millor tenir el local llogat a un preu considerat "inferior al del mercat" que tenir-lo aturat. Ara per ara, les possibilitats de donar-li sortida amb un nou negoci són gairebé nul·les.

Tanmateix, molts comerciants no poden continuar pagant les rendes, ni amb rebaixa inclosa.

Dels que tanquen portes, la majoria opten per llogar, mentre que traspassar el negoci o vendre'l són les opcions minoritàries. El cas del traspàs s'hi dóna quasi sempre en carrers importants que poden reportar guanys més sucosos.

Ara bé, hi ha persianes de les quals ja penja qualsevol reclam. És com un crit de fugida: Per favor, llevau-m'ho de les mans! Sigui com sigui, però, que sigui aviat. I si hi ha sort, adéu al negoci, per ventura el de tota una vida.

Segons Ginés Díez, secretari d'Acció Sindical de CCOO, aquesta situació, que afecta de manera especial "comerços petitons i de propietat familiar que no surten en els papers", no es correspon amb "la sagnia" que està patint el sector quant a reducció de l'ocupació, xifres que sí que es reflecteixen en les fredes estadístiques oficials.

Fa uns mesos que les patronals alerten d'una important reducció del teixit comercial a les Illes. L'Administració, tot i constatar que efectivament el tancament de botigues en el darrer any és un fet evident, es fa fonedissa i evita donar-ne dades.

Si amb la volta pel barri no ens basta, només cal fer una ullada a alguns dels indicadors que sí que estan disponibles del sector: l'Associació del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (Pimeco) estima que en el darrer any s'han perdut 1.500 llocs de feina i 150 milions d'euros en vendes just en mig any. Segons l'Institut Nacional d'Estadística, Mallorca va tancar el darrer mes d'abril amb 8.756 aturats al comerç, gairebé el doble que l'any passat, que n'eren 4.700.

Tanmateix, Bartomeu Servera, president de la Federació d'Empresaris de Comerç de Balers (Afedeco), considera que "encara no hem vist tota la cruesa de la crisi". La problemàtica, segons Servera, "és especialment greu a l'extraradi de Palma i a les zones turístiques".

Si al final resulta que la temporada alta s'escurça, alerta, perquè això "repercutirà encara més en els comerços, ja que hi ha molts empresaris que, arribats a aquest punt, ja no podran fer-hi res pus", afirma.

Antonio Copete, responsable de Comerç d'UGT, apunta cap a un altre lloc: "Tot és un pla de màrqueting dels empresaris", diu. La proliferació de cartells és, assegura, "una estratègia per vendre més".