L'ajuda de 1.500 euros per a la compra de cotxes permetrà vendre a Balears uns 6.000 vehicles dels entre 10.000 i 15.000 que estan emmagatzemats i donaran treball a un centenar de venedors, que no entenen la indefinició del Govern per recolzar aquestes subvencions i demanen que l'aclareixi.
Segons aquestes xifres de previsió de vendes elaborades pel Ministeri d'Indústria i facilitades avui pel president de l'Associació d'Empresaris Distribuïdors d'Automòbils de les Balears (Aseda), Miguel Pastor, el Govern hauria d'aportar, si decidís col·laborar, un màxim de 3 milions d'euros.
Aquesta quantitat respondria que, finalment, aconseguissin vendre's els 6.000 cotxes previstos -dels 200.000 que el Ministeri calcula que es vendran a tot Espanya-, "però per a això s'ha de suposar que tots vulguin canviar de cotxe", ha aclarit Pastor.
Els representants dels concessionaris de les illes, que sumen una caiguda de la facturació en el primer quadrimestre de l'any del 50 per cent respecte al mateix període de 2008, consideren que, davant d'una subvenció que ja vigeix des d'ahir, "no és coherent" que el Govern continuï pensant si col·laborar o no.
No obstant això, Aseda assegura que els ciutadans de les Balears que comprin un cotxe ara podran beneficiar-se immediatament de l'ajuda de 1.500 euros i, de manera retroactiva, dels 500 euros de la comunitat autònoma si el Govern decideix d'aportar-los.
Una decisió que esperen es prengui aquesta setmana, tal com la portaveu de l'executiu balear, Joana Barceló, va avançar el passat divendres després de la reunió del Consell de Govern. "Nosaltres el que sabem ho sabem pels mitjans de comunicació, no hem tingut cap comunicació oficial", ha lamentat Pastor.
Els primers clients que s'han apropat als concessionaris aquesta setmana han anat expressament a buscar informació ja que, segons Aseda, les subvencions requereixen uns requisits que no s'han aclarit prou.
Per accedir a aquestes subvencions, els clients han de lliurar a canvi un cotxe usat de més de deu anys d'antiguitat o de més de 200.000 quilòmetres i han de comprar un vehicle nou o seminou (de menys de dos anys) que no pot valer més de 30.000 euros.
L'ajuda per a la compra de l'automòbil, segons ha explicat avui Pastor en roda de premsa, no implica cap burocràcia per al client, que veu com els 1.500 euros se li descompten immediatament de la factura. Els tràmits amb l'administració -ha apuntat- els realitzaran els propis concessionaris per recuperar els diners.
A més aquestes subvencions "són perfectament compatibles" amb tot tipus d'ofertes que facin les marques o els propis concessionaris, ha puntualitzat Pastor, qui ha detallat que el que més s'està venent aquest any són cotxes de preus entre 10.000 i 15.000 euros, que entren dins els límits exigits.
El també directiu d'Aseda, Jordi Giménez, que ha acompanyat a Pastor a la roda de premsa, ha aclarit així mateix que els ajuts no sols beneficien als clients directament sinó sobretot al Govern central "que es queda amb l'IVA" i a la comunitat autònoma, que es queda amb la transferència de l'IVA.
També suposa un avantatge per als fabricants i concessionaris que en època de crisi estaven acumulant grans quantitats de vehicles en magatzem i "a la població en general ja que canviar 6.000 cotxes de més de deu anys per 6.000 nous suposen un estalvi de 60.000 tones de diòxid de carboni", ha subratllat Giménez.
No obstant això, Pastor ha assenyalat que els ajuts, si bé tindran "una estrebada important al principi", no resoldran tots els problemes del sector que, "si la gent no reacciona i no remunta en les vendes", continuarà amb la seva reestructuració. "Aquesta ajuda no el solucionarà tot, ens pot ajudar a treure un 20 per cent en vendes però no el cent per cent", ha declarat Pastor.
Respecte dels problemes pels quals està passant també el sector del Rent a car i, per tant, la disminució de les seves vendes, el president d'Aseda ha donat la campanya per perduda perquè, segons el seu parer, a hores d'ara de l'any "no hi ha cap previsió que es puguin rectificar les xifres", que parlen d'una caiguda d'a matriculació d'aquests vehicles entre un 50 i 60 per cent.
VIVES: EL PRIMER ÉS SABER D'ONTREURÀ ELS DINERS EL GOVERN
La consellera de Comerç i Indústria, Francesca Vives, ha reiterat avui que el Govern no ha pres encara cap decisió sobre si s'afegirà als ajuts plantejats pel Govern central per a la compra de cotxes perquè "el primer" és saber d'on treure aquests recursos.
Als passadissos del Parlament, la consellera ha reiterat els periodistes que el pressupost de l'executiu autonòmic per a 2009 -el ple mes de maig- ja està tancat, però "Madrid -el Govern central- es despenja amb una mesura de cop, d'avui per demà".
"No es pot actuar d'aquesta manera", s'ha queixat Vives davant la mesura del president José Luis Rodríguez Zapatero perquè les decisions que afecten a les comunitats autònomes s'han de negociar anteriorment, ha argumentat.
De moment, el Govern balear no ha adoptat cap decisió, si bé la consellera ha advertit que el seu departament no disposa" de doblers per oferir aquests ajuts de 500 euros per la compra de cotxes, per la qual cosa, en cas de concedir-se, hauria de procedir de la "caixa central" del Govern.
"Si tinguéssim resolt el problema del finançament autonòmic, tot seria més fàcil", ha postil·lat la titular de Comerç, el departament de la qual sí que compta aquest any amb una partida de 300.000 euros per a l'adquisició de vehicles "sostenibles" i "ecològics", com els elèctrics o híbrids.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.