Comprar un cotxe nou a canvi d'un altre vehicle amb 10 anys d'antiguitat com a mínim i que no emeti més de 120 grams de CO2 per quilòmetre no tindrà els mateixos ajuts per als ciutadans d'arreu de l'Estat. A Balears, l'ajuda que entrà ahir en vigor disposa de moment de 1.500 euros aportats pels concessionaris, fabricants i Govern central, en espera que el Govern balear s'hi defineixi. El Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç calcula que la posada en marxa de les subvencions directes a la compra de cotxes a través del denominat Pla 2000 E generarà una demanda addicional que permetrà frenar la caiguda de les vendes més d'un 15%.
El resultat, però, no serà igual totes les comunitats autònomes: algunes, com Madrid i Galícia, ja han rebutjat la proposta, mentre Catalunya supedita l'adopció de la mesura a l'arribada del nou finançament. Per part seva, el Govern balear ha decidit ajornar la decisió de si aportarà els 500 euros o no que li pertoquen fins a conèixer millor com es canalitzaran les ajudes. En quaslevol cas, els concessionaris de les Illes començaren ahir a donar els ajuts de 1.500 euros, pendents que la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia "prengui ja una decisió". Molts client hi acudiren durant la jornada a fi de demanar informació "per veure com ha quedat finalment la cosa". "Hi ha molta confusió, i la gent realment s'interessa pel tema", explicava ahir Miquel Pastor, president de l'Associació d'Empresaris d'Automoció de les Balears (Aseda).
Pastor expressà la seva confiança que Balears accedeixi a aportar aquesta ajuda, perquè entén que el sector es veu molt perjudicat per la crisi, de manera que la mesura d'Indústria resulta "molt necessària", si bé admeté que la iniciativa ha nascut de manera "improvisada" i "sense el consens oportú". Per aquest motiu, des de l'associació "s'entén", en part, que el Govern hagi de pensar-ho. Això, aclarí Pastor, no significa que, si finalment Balears no hi aporta l'ajuda, es crearà malestar entre els venedors i fabricants de vehicles. A més, afegí, la decisió es rebria amb "molta estranyesa", perquè qualsevol mesura encaminada a impulsar l'economia hauria de ser ben acollida.
Pastor rebutjà, així mateix, l'acusació que s'ha fet des de sectors com el de tallers mecànics, en el sentit que aquesta mesura és "discriminatòria" i just beneficiarà els fabricants.
"No és cert, i més tenint en compte que l'automoció és, després del turisme, la segona força econòmica de les Illes i que molts sectors ja han rebut subvencions directes", al·legà Pastor. Segons la seva associació, Balears acumula entre 10.000 i 15.000 vehicles sense vendre, per la qual cosa "els fabricants estan impacients per donar l'ajuda". Jankiel Espinosa, del concessionari Blau Motors de Seat situat al polígon de Son Castelló, explicava en aquest sentit que "des que s'anuncià la mesura dijous passat, tant els nous clients com els que ja han comprat demanen si s'hi poden acollir; la gent hi està molt interessada". De moment, set CA s'han adherit al pla: Andalusia, Aragó, Astúries, Castella-la Manxa, Extremadura, Castella-Lleó i Cantàbria
Les marques intenten compensar amb ofertes la falta de suport de les autonomies. Ford ofereix un programa d'entre 2.000 i 6.000 euros; Renault, un de similar d'entre 2.000 i 6.500; Peugeot passa dels 4.000; i Citroën n'ofereix entre 2.000 i 6.400. Segons les dades de les patronals de venedors de cotxes, les matriculacions de turismes i de tot terrenys en la primera quinzena de maig s'ha reduït un 30,4% en el conjunt de l'Estat. Per canals, fins al 15 de maig, les empreses de lloguer, en vigília de la temporada alta turística, han baixat les compres un 43%, mentre que els particulars un 25,5%, un poc menys que en els darrers mesos.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
La millor manera de sortir de la crisi es veu que és comprar cotxes a les totes. Segur que no és al revés? Potser la mania de baratar de cotxe perquè el veí ho ha fet ha estat una de les causes estructurals de la crisi. Per ventura conservar un cotxe, si et cal tenir-ne, i dur-lo al mecànic o al planxista és una millor manera de crear llocs de feina.