TW
0

"Darrerament, dinar mentre llegesc el diari és gairebé tràgic. Tot és dolent per a l’economia!". Aquesta és la petita confessió amb la qual Victorio Valle, director de FUNCAS, va començar ahir el seu parlament amb motiu de dues sentides efemèrides: del 25è aniversari del Registre d’Economistes Auditors i dels anys del Col·legi d’economistes de les Illes Balears.

Valle féu una detallada radiografia de l’actual crisi econòmica, de la qual destacà la imminent entrada en deflació. "O millor dit, desinflació", matisa Valle. De fet, els preus de consum són com la temperatura d’un malalt: "No han de tenir febre i tampoc no han d’estar per sota dels 36 graus".

Sobre si la construcció podria ser un element que tiràs de l’economia i evitàs el decaïment dels preus, "ja podem oblidar-nos-en". A més, segons Valle, "hi ha activitat després de la construcció". Per això planteja tornar a nivells més acurats, a la mitjana de la Unió Europa, la qual sempre ha doblat.

Ara bé, la reordenació de la construcció s’haurà de suplir amb una reforma laboral, "que ja sé que no agradarà a Fernández Toxo (líder de CCOO)". Per Valle, els sindicats han creat una "ciutadella de llocs de feina, com si fos una mena d’escut per defensar-se, que és exagerada" i així obre la capsa de Pandora. Es deu referir a abaratir les destitucions? "Aquí ningú no està plantejant l’acomiadament lliure, però sí reformes". El president de FUNCAS afirma que hi ha una diferència desproporcionada entre els 45 dies d’indemnització que es paga per contractes indefinits i les 8 jornades en el cas de temporals.

Altres handicaps que pateix l’economia espanyola "són del temps de Viriato". Valle es refereix així a la dependència energètica (del 80%) i a la baixa competivitat de les empreses estatals.

Després arriba el baix consum de la societat actual, "la qual cosa és bastant comprensible –diu valle– tenint en compte que el nivell d’endeutament de les famílies és del 130%". Així insinua que els ciutadans no és que no disposin de poder adquisitiu, sinó que el guarden per pagar els deutes.

Per tant, el consum no tornarà a augmentar fins que l’endeutament baixi "al 90%", vaticina Victorio Valle. I el turisme? Serà clau en la reactivació de l’economia? "Els economistes deim que el creixement espanyol ve d’Orient, com els Reis Mags –bromeja Valle–, però ni el turisme no podrà tirar endavant tot sol".

Havent tractat tots aquests temes, Valle planteja la seva recepta per a la crisi, que no és nova, sinó de la Gran Depressió. "Augmentar la despesa pública, però no mitjançant els ajuntaments, sinó l’Administració central, i invertir, a més, en pocs projectes però molt grans". Paradigmàtic seria, per exemple, el cas del Tren d’Alta Velocitat (TAV) i les línies de molt alta tensió (MAT). Torna el keynesianisme, malgrat les complicacions del lliure mercat.

"El fet de viure també està ple de problemes, però és millor que l’alternativa!", conclou Valle.