“La crisi acabarà quan Déu vulgui”

Leopoldo Abadía, l'autor de la teoria de la crisi ninja amb origen als EUA, exposa al CaixaFòrum de Palma davant més de 300 persones la seva visió de la conjuntura econòmica

TW
0

"Ja sé quin serà demà (per avui) el titular, quan us digui això, però ho diré igualment: aquesta crisi acabarà quan Déu vulgui; qui en doni dates és perquè és un optimista". Així responia ahir als periodistes Leopoldo Abadía (exprofessor de política d’empresa de l’IESE de la Universidad de Navarra) la suada pregunta ‘Quant durarà aquesta crisi?’, que gurus econòmics de tota casta han intentat contestar els darrers mesos. Però ningú abans que ell no ho havia explicat de manera tan senzilla: la crisi la provocaren els bancs dels EUA, que donaren hipoteques a persones sense ingressos, ni propietats, ni feina (els NINJA, acrònim tret de les seves sigles en anglès) i després aquests crèdits els van vendre en el mercat interbancari. De manera que aquests préstecs dubtosos "ja no se sap on són" i "la porqueria es troba als bancs de tot el món".

Abadía, autor de La crisis ninja y otros misterios de la economía actual, oferí ahir una conferència al CaixaFòrum de Palma convidat per l’Agrupació d’antics alumnes de la Universitat de Navarra a Balears. Hi assistiren 300 persones, que hagueren de repartir-se en fins a tres sales per escoltar les tesis d’aquest mèdiatic saragossà de 75 anys. Poc abans, en un encontre amb els periodistes, explicà que "el problema és que encara no se sap la dimensió d’aquesta crisi i així no es pot saber fins quan durarà". I les mesures del Govern, ens treuran de la crisi? "El Govern espanyol i tots els altres –opina aquest engenyer industrial– fan el que poden i poden poquíssim". En la seva opinió, "només en podem sortir endavant les persones treballadores i les petites empreses; el Govern i les entitats financeres just hi poden ajudar".

Malgrat insistir que no sap "res d’economia", Abadía opinià ahir també sobre la intervenció del Govern a Caja Castilla-la Mancha. "Si n’hagués estat client, jo dilluns hauria anat a retirar els meus doblers de la caixa a primera hora del matí. Pel que sembla estava en molt mala situació i l’aval de l’Estat hi era necessari".