TW
0

Nascut a Saragossa el 1957, José Àngel Oliván és el president de la Unió de Consumidors de l’Estat espanyol (UCE) des de final del 2008. Abans d’això, Oliván encapçalà la UCE d’Aragó durant cinc anys. Dirigent de la UGT entre el 1986 i el 2000, aquest llicenciat en Geografia i Història és un "animal" associatiu que defensa el paper dels consumidors com a peça clau del model econòmic. "Som la tercera pota d’un sistema –diu– en què els empresaris i l’Administració tenen tota la veu i tots els recursos". Aprofitam que divendres passat visità Palma –on donà suport a la constitució de la nova UCE de Mallorca– per parlar amb ell de les factures de la llum que aquests dies han provocat tants maldecaps als usuaris.

Estan desprotegits els consumidors davant el nou sistema tarifari de la llum?

Sobretot, estam maltractats. A més, el primer de juliol, amb la liberalització del mercat elèctric, encara serà pitjor.

Pitjor?

Sí, un servei que fins ara no donava gaires problemes es convertirà en el nou focus de conflictes per la multitud d’empreses que apareixeran, com ja succeí en la telefonia.

Les factures continuaran pujant de la mateixa manera per pal·liar el dèficit tarifari...

La qüestió és que el dèficit tarifari (diferència entre el cost productiu de l’eletricitat i el preu al qual es paga) és mentida! Qui creu que fa 20 anys que les elèctriques venen l’energia per sota del seu cost real? Són empreses amb beneficis anuals enormes. De fet, les operacions borsàries més grans dels darrers anys han estat en el sector energètic, per la qual cosa és l’objecte de desig de qualsevol inversor. L’afirmació que aquestes empreses tenen problemes en l’actualitat no se sosté de cap manera. El dèficit tarifari és un problema comptable que les elèctriques han ocultat amb la passivitat de les diferents administracions.

Gesa Endesa justificava el gruix del cobrament de les darreres factures pel fet que l’hivern "havia estat més fred"...

Segons les companyies, entre desembre i gener s’ha produït un increment de consum del 20% i l’expliquen basant-se en la climatologia, però no és ver. Si comparam les dades meteorològiques d’aquest període i el mateix del 2007, veim que el mes de gener efectivament ha estat més fred i que el desembre ha estat més càlid. Ha estat una excusa fàcil ja que ni elles mateixes saben per què hi ha hagut l’augment.

Quina ha estat la causa?

Hi ha una errada general del sistema que registra les xifres. Els usuaris no tenim cap mitjà per comprovar el nostre consum. Mai no saps en quina data t’han anotat la quantitat, perquè sempre ens assabentam a posteriori de quin dia en feren la lectura.

I la solució?

En primer lloc s’ha de garantir l’accés al control de la nostra despesa. L’única solució és que el ciutadà pugui comprovar si allò que li estan facturant es correspon amb el que ha consumit. Tenim dret a saber quan i què ens estan cobrant!

Com?

Hi ha mil maneres de fer-ho. Que adjuntin amb la factura una fotografia del dia en què feren la lectura del comptador –ja ho fan algunes companyies de gas–, o que en deixin un avís dins la bústia. D’aquesta manera es podrà comprovar si hi ha diferències significatives amb el rebut.

No hi pot haver tantes "errades humanes", o sí?

No. Ens han de facturar amb un sistema generalitzat i fàcil. No és normal haver de reclamar cada pic que ens sembli que s’ha fet malament. No estam xerrant d’errades als comptadors.

L’altre motiu que s’hi al·lega és la penalització per excés de consum...

En cas que es produís una penalització per haver acumulat el consum en el segon rebut, ja es tractaria d’una mala facturació. Per tant, això no explica l’augment de la facturació, sinó que agreuja l’error de l’empresa.

La Junta d’Andalusia ha obligat Endesa que faci una refacturació. Això ja seria suficient?

Tot i que la diferència sigui de cèntims, sabent que hi ha un error, com a mínim allò que haurien de fer és obligar les empreses que recalculin, i no esperar que cadascú reclami. Si no es fa, les companyies elèctriques s’embutxacarien una quantitat de doblers enorme, perquè molta gent no reclamarà un parell de cèntims.