TW
0

L'actual temporada de rebaixes d'hivern està tenint un abast menor que les de 2008 i uns termes de liquidació d'estoc, vendes i rendibilitat “singularment baixos”, segons la federació del petit comerç de Balears (PIMECO), que adverteix que això repercutirà en l'ocupació actual.

Els resultats de la primera quinzena natural de rebaixes d'hivern a les illes no sembla haver encarrilat la tendència a la baixa en les vendes que els comerços de les illes presenten des de començaments de 2008 i que s'han aguditzat a mesura que la crisi econòmica s'ha fet més palesa.

Així es desprèn d'una enquesta feta pública avui per PIMECO sobre el comportament de l'activitat comercial en la primera quinzena de rebaixes a Mallorca, per a la qual es va contactar amb 200 comerços minoristes amb menys de deu empleats.

Mentre que els comerciants afrontaven la temporada de rebaixes d'hivern de 2008 amb optimisme, aquest any predominaven les altes dosis d'escepticisme i pessimisme entre els empresaris minoristes que acudien al període de descomptes amb ofertes d'entre el 30 i el 50 per cent i o estoc del 65 per cent.

Aquestes xifres estan molt per sobre d'aquelles de les quals es partia el gener de 2008, quan el nivell d'estoc era del 40 per cent i els descomptes en les primeres setmanes no superaven el 30 per cent.

La primera qüestió que destaquen els comerciants de l'actual campanya de rebaixes és que està essent “extraordinàriament curta”, ja que, si bé en els quatre primers dies (del 7 al 10 de gener) la facturació per vendes no va baixar del 64 per cent, la resta de dies (fins al 20 de gener) no ha pujat del 41 per cent, caient fins al 25,7 per cent.

El dia en què es va registrar el rècord de vendes, amb xifres de facturació per sobre fins i tot de les dues campanyes de rebaixes de 2008, va ser dissabte passat 10 de gener, quan es va aconseguir un volum de negoci un 18 per cent superior al primer dia, que sempre sol ser el més alt.

En general, els comerciants consideren que, excepte en els quatre primers dies “quan hi va haver una activitat comercial característica del període de rebaixes, els següents dies, en termes de volum de negoci, experimenta una clara atonia”.

Les vendes presenten “un ritme decreixent més acusat" que el de la campanya d'hivern de 2008.

Els comerciants avancen que en cas de confirmar-se la tendència d'aquestes dues primeres setmanes, “els indicadors d'activitat del mes de gener es presentaran particularment baixos respecte a l'any i mesos anteriors, la qual cosa repercutirà en l'estabilitat de la planta comercial i en l'ocupació”.