TW
0

Gràcies a la crisi, les rebaixes que comencen dimecres seran, sense cap dubte, les més esperades des de fa anys tant pels compradors com pels empresaris. Després d’un període de vaques magres, els comerços volen donar sortida a l’excés de gènere que ha quedat als magatzems per l’aturada en sec del consum, i prometen grans descomptes des de l’inici de la temporada de rebaixes, que durarà dos mesos, fins al 7 de març.

D’altra banda, la mala campanya de Nadal fa pensar que molts de consumidors han esperat aquest període per gastar amb més seny i just en allò més necessari. "Seran unes rebaixes molt agressives, com ja ho varen ser les de l’estiu passat", assegura Antoni Sánchez, responsable de comunicació d’El Corte Inglés. Què vol dir "agressives"? Doncs que hi haurà descomptes "de més del 50% des del primer dia i gairebé en totes les nostres firmes, sobretot en aquelles que comercialitzen articles de confecció", explica.

Del mateix parer és Tomeu Servera, president de la Federació d’empresaris de comerç de les Balears (Afedeco), que tot i aclarir que "en aquesta època d’incertesa que vivim són impossibles les prediccions", veu clar que la minva del consum "obligarà els comerços a treure grans estocs de productes". En qualsevol cas, no serà fins aquesta setmana que Afedeco sondegi els establiments associats per veure com han funcionat les compres nadalenques. Segons Sánchez, "almanco les dues primeres setmanes de la campanya seran molt positives". La resta, "ja és més difícil de preveure", afirma.

Un altre factor que afavorirà les compres, a banda de l’econòmic, serà l’arribada del fred. "Enguany ha vingut abans, no com l’any passat: ja fa dos mesos que patim fred i és segur que això serà positiu ", opinen des d’El Corte Inglés. Però la dificultat més important, ara per ara, és la crisi psicològica". Són paraules de Bernat Coll, president de Pimeco, que alerta de la creació d’una psicosi col·lectiva que frena la despesa. "Han deixat de comprar, fins i tot, les famílies que no pateixen la crisi directament", explica Coll. Per superar aquest estat, per ventura fictici, Pimeco posa messions per engegar la campanya amb tota la força que sigui possible. "Si ja per Nadal s’han oferit grans descomptes, ara les rebaixes han de ser encara més fortes". Però els primers indicadors de vendes nadalenques no resulten encoratjadors.

El que queda clar es que, segurament, demà es formaran coes a les portes de petits comerços i de grans superfícies per aconseguir les gangues més preuades. Pot ser que aquestes aglomeracions superin fins i tot les d’altres anys. I és que en temps de rebaixes, i ja ho comprovàrem en la darrera temporada d’estiu, ningú no fa cas de la crisi.