TW
0

Nokia, el major fabricant mundial de mòbils, va advertir ahir que la despesa al sector d’aquesta telefonia s’està reduint a tot el món de manera compassada i que l’alentiment econòmic contribuirà que l’any que ve les vendes caiguin almenys un 5 per cent. "És la primera vegada que veig en la meva trajectòria professional que els consumidors de tot el món tenen un comportament semblant: estan duent a terme una retallada severa en el consum", va explicar el director financer de Nokia, Rick Simonson.

En una conferència amb analistes duta a terme a Nova York, Simonson va fer broma sobre aquest fet amb el clàssic eslògan del fabricant, Nokia, Connecting People (Connectant la gent) i va ressaltar que, deixant de banda que la companyia hagi ajudat a fer que sigui així, "és cert que el món està ja molt interconnectat i això es nota". En un sector que pràcticament des que va néixer ha crescut a marxes gegantines, una contracció era d’esperar i, de fet, Nokia calcula que enguany les vendes ja deixaran de créixer i que seran similars a les de 2007.

Segons els seus càlculs, en els darrers tres mesos de l’any es vendran al món 330 milions de mòbils, i per tant les vendes de tot el 2008 podrien rondar els 1.240 milions. Els directius de la companyia preveuen que les operadores i els distribuïdors minoristes tendiran a reduir els aparells que tenen als seus magatzems, la qual cosa es traduirà en una reducció de les vendes. "Preveiem una reducció del mercat de la telefonia mòbil d’almenys el 5 per cent el pròxim any", assegurà ahir Simonson.

Tot i això, Nokia calcula que en el primer trimestre de 2009 s’assolirà la cota dels 4.000 milions d’usuaris al món. Malgrat aquesta caiguda, els directius de la firma finlandesa estan convençuts que el segment dels anomenats "smartphones" (telèfons de funcions avançades) sí que creixerà, per la qual cosa Nokia tractarà d’augmentar la seva presència en aquest àmbit. A més, confien que podrà continuar augmentant-ne la quota de mercat actual del 38%, en un sector que "està canviant de manera molt ràpida i és difícil fer-ne previsions", va assegurar Simonson.

El responsable executiu de la companyia, Olli-Pekka Kallasvuo, va reconèixer en la reunió que 2009 serà complicat per al sector, encara que va defensar que la seva companyia té "una base forta i envejable" per créixer. Simonson va detallar que l’entitat cerca reduir els seus costos "a tots els fronts, aprofitant a més les seves s reduïts despeses fixes", encara que va reconèixer que "comporta un cert temps" reajustar els processos. Nokia preveu reduir el 2009 fins a 700 milions d’euros els seus costos operatius i de capital, davant els 850 milions d’euros de 2008.

El responsable de Dispositius de la companyia, Kai Oistamo, va detallar que "a causa de la situació, usarem la nostra fortalesa per ser extremadament tàctics, ajustar tot el que sigui necessari els preus i maximitzar les nostres eficiencias". Amb això, calcula que els marges operatius tant en venda de productes com de serveis se situaran entre el 13% i el 19% l’any que ve, davant el 20% que preveia inicialment. El responsable de Mercats, Anssi Vanjoki, va detallar que la companyia també està canviant l’estratègia publicitària per deixar de fer tanta atenció als aparells i dedicar-ne més als serveis, especialment a la descàrrega de música, navegació per internet i tramesa de missatges.