TW
0

No ha fet falta una tercera ronda, ja que la segona ha esta la bona. Una vegada més, George W. Bush s’ha sortit amb la seva.

La Cambra de Representants dels Estats Units aprovà ahir el projecte de llei sobre el nou pla de rescat del sistema financer, valorat en 700.000 milions de dòlars.

La iniciativa fou aprovada per 263 legisladors, mentre que 171 hi votaren en contra.

Els demòcrates es pronunciaren a favor del projecte de llei per una majoria de dos a un, mentre que la majoria dels republicans s’hi manifestà contrària.

Un total de 172 demòcrates donà el vistiplau al pla, en contrast amb 63 dels seus coreligionaris, mentre que entre els republicans els vots negatius foren 108 i els positius, 91.

El Senat ja havia aprovat la polèmica mesura per 74 vots a favor i 25 en contra, després que dilluns dos terços dels republicans i un terç dels demòcrates a la Cambra Baixa rebutjassin la proposta inicial de la Casa Blanca.

Aquest canvi de parer li ha anat beníssim al dirigent dels EUA, que expressava ahir la seva satisfacció. Bush, que firmà ahir mateix la nova llei (no sigui que qualcú se’n penedeixi), assegurà en una declaració des de la Casa Blanca que amb aquesta iniciativa "ajudarem de manera valenta a aconseguir que la crisi de Wall Street no s’estengui per tot el país".

Segons afegí, la mesura permetrà estabilitzar l’economia del país i "mantenir el nostre paper de líders en l’economia global".

El president, que durant les tres darreres setmanes no s’havia aturat de pressionar el Congrés perquè aprovàs el projecte de llei, explicà que el document, que en principi era de tres pàgines, ara en té més de 400 i, per tant, és molt més complet i específic.

El mandatari nord-americà reiterà, a més, que no és partidari de la regulació en general, però que atesa la gravetat de la situació als mercats financers, "era necessari prendre mesures".

Per la seva banda, la presidenta de la Cambra, la demòcrata Nancy Pelosi, de Califòrnia, ja havia declarat en una entrevista de ràdio que creia que els líders demòcrates i republicans autoritzarien la llei.

Així mateix, el líder de la minoria republicana a la Cambra, John Boehner, expressava també hores abans el seu optimisme.

Aquesta mesura és vista per la Casa Blanca com a imprescindible per estabilitzar el sistema financer del país, víctima d’importants turbulències en les darreres setmanes que han suscitat la desconfiança de les empreses i dels consumidors.

Les reaccions no es feren esperar. El candidat demòcrata a la presidència dels EUA, Barack Obama, felicità l’actual mandatari, però li demanà prudència: "L’assumpte número u és que el Govern utilitzi l’autoritat sàviament i protegeixi els qui paguen imposts".

Per la seva banda, el secretari del Tresor, Henry Paulson, assegurà que es tractava d’una bona notícia, ja que ara disposaran d’eines "per protegir i per recapitalitzar" els mercats.

Al cap i a la fi, cobra sentit el fet que Bush estigués tan tranquil mentre el nerviosisme s’apoderava dels mercats.