TW
0

350 acomidaments i 350 trasllats. Aquestes són les xifres de treballadors afectats a Palma que baralla el comitè d’empresa d’Spanair. Després d’un "intens" mes i mig de negociacions alterat pel tràgic accident de Barajas, la direcció i els sindicats representats a l’aerolínia arribaren ahir de matinada a un preacord per aplicar el pla de viabilitat que estipula 35 dies de salari per any treballat, amb un màxim de 12 mensualitats.

El document, que ja ha estat ratificat pel 90% dels comitès d’empresa que la companyia té a l’Estat espanyol, té un cost superior als 20 milions, segons indicà ahir en roda de premsa Jordi Mauri, president del comitè d’empresa.Així mateix, Mauri assenyalà que aquest preacord és "un avenç", ja que suposa "una reducció de prop del 10%" en la xifra d’acomiadaments prevista al principi per la companyia i obre la possibilitat a uns 350 trasllats, la majoria a la base de Barcelona, i "just un petit nombre a Madrid", puntualitzà.

L’acord, "si tot va bé", podria estar firmat entre el 10 i el 13 d’octubre, un pic que concloguin les negociacions a les taules sectorials en les quals es concretaran les xifres d’acomiadaments, trasllats i indemnitzacions.

Els avenços més importants assolits en aquest preacord, segons el comitè d’empresa, han estat els referents a les extincions de contracte i indemnitzacions per acomiadament, per a les quals han aconseguit que es paguin 35 dies per any treballat, amb un límit de 12 mensualitats, davant els 25 dies que oferia l’empresa al principi. Així mateix, s’ha creat una fórmula específica per compensar els salaris més baixos: els treballadors amb salaris d’entorn de 1.000 euros podran cobrar fins a 48 dies per any.

Per a les indemnitzacions per trasllats, el preacord estableix el pagament de quatre mensualitats de salari fix brut més 9.000 euros. No obstant això, hi ha una segona opció: quatre mensualitats, 6.000 euros i el pagament de les despeses del trasllat.

Així mateix, s’ha fixat una quota de 90 places per als col·lectius principalment afectats per l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO).Les xifres definitives d’afectats, tal com explicaven ahir els representants sindicals, "estan enlaire", i potser no es coneguin "fins d’aquí a mig any". Tanmateix, el comitè calcula que just a Palma, 700 treballdors dels 1.200 que hi ha en temporada alta es veuran afectats entre acomiadaments i trasllats.

L’estratègia de l’empresa passa ara per potenciar la base de Barcelona, on es preveu que el 2009 passi de tenir 300 treballadors a 700, si bé les oficines centrals continuaran a Palma.

Base a Palma?

Els sindicats lluiten ara perquè Palma mantingui la base operativa, a causa de la seva gran activitat sobretot en els mesos d’estiu."Aquest serà un dels punts que negociarem durant els pròxims 10 dies", assegurà Mauri, que reconegué, tanmateix, que direcció i comitè es troben "totalment separats en aquest punt".

•••Pels trasllats:
Pilots, tècnics de manteniment i auxiliars de vol.
[350 dels 400 treballadors que són en plantilla en temporada alta].

•••Pels
acomiadaments:

Pilots, tècnics de manteniment, auxiliars de vol, personal de rampa, serveis generals, força de vendes. [350 dels tres darrers col·lectius, més aquells que no acceptin el trasllat i que s’acullin als acomiadaments].