Més enllà de dades abstractes associades a una crisi econòmica, l’actual situació financera ens afecta. I ahir fou perfectament palpable: hi ha 95.367 persones més en situació d’atur a tot l’Estat, dels quals 15.586 són a Balears.Les xifres, les pitjors des de l’any 1997, presenten un panorama bastant pessimista.Balears és la tercera comunitat en què més ha pujat l’atur el mes de setembre respecte a l’agost, un 7,5 per cent, gairebé quatre punts per sobre de la mitjana estatal (3,77 per cent), la qual cosa suposa una pujada interanual de l’ús del 49,92 per cent, la segona major de l’Estat.
En total, el setembre passat hi havia a les Balears 15.586 persones més a l’atur que el mateix mes de 2007 i 3.267 persones més que l’agost d’aquest any, segons dades facilitades pel Ministeri de Treball i Immigració.Les que han registrat el major augment de l’atur el setembre han estat Aragó, on va augmentar un 10,03 per cent, i Cantàbria, amb un 9,13 per cent, mentre que a la ciutat autònoma de Ceuta, va baixar un 11,88 per cent.
La desocupació va afectar tots els sectors, llevat de la construcció, en què va baixar en 383 persones, mentre que va pujar en serveis (3.327 persones), indústria (153), el col·lectiu sense ocupació anterior (126), i agricultura (44 persones).L’atur masculí se situava a final del mes passat en 26.492 homes i el femení en 20.315. Del total d’aturats de les Balears, 6.709 són menors de 25 anys, i d’ells 4.072 són homes i 2.637 són dones.
I què diu l’Executiu estatal? La vicepresidenta primera del Govern, María Teresa Fernández de la Vega, va admetre que la pujada de l’atur és "una dada dolenta", però insistí que el Govern està adoptant mesures i que l’inici de la recuperació econòmica en el segon semestre de 2009.De la Vega volgué transmetre als ciutadans un missatge de tranquil·litat i afegí que l’Executiu adopta mesures per augmentar la protecció social: "La gent ha de saber que no es troba sola i que el Govern està gestionant la situació. Sabem que és difícil, però aquest país està en les millors condicions".
Aquesta lletania no tingué efecte en la resta de partits, que es llançaren a la crítica directa, no només de les mesures anticrisi, sinó de nou, dels Pressuposts Generals de l’Estat. Així, el portaveu d’Economia del PP en el Congrés, Cristóbal Montoro, qualificà el Govern de "sense nord i desconcertat" i va criticar la seva falta de serietat davant de la "sagnia" que produeix l’augment de la desocupació, que segons ell és el primer problema de la crisi econòmica.Montoro, a més, va advertir que els partits que facin costat als Pressuposts per a 2009 seran "còmplices" de dur Espanya al seu "major deteriorament de l’activitat i de l’atur de la història recent".
En aquest sentit, Esquerra Unida, que considera que les dades són "pèssimes", demanà també que es modifiquin els Pressuposts perquè recullin mesures concretes que rellancin l’economia i millorin les prestacions per desocupació.
Més dades negatives
La dada d’atur no fou l’única dada negativa coneguda ahir. El nombre mitjà d’afiliats a la Seguretat Social va baixar per setembre en 117.197 persones, fins a situar-se en 19.020.360 treballadors, la qual cosa suposa la major caiguda en la sèrie històrica des de 2001. En valors nets, l’afiliació va descendir el setembre en 218.038 persones, fins que el total d’ocupats se situa en 18.837.302, segons dades facilitades pel Ministeri de Treball i Immigració. El comerç, la construcció i l’hoteleria van encapçalar les caigudes mensuals de l’afiliació que afectà sobretot la població estrangera. En roda de premsa, el secretari d’Estat de Seguretat Social, Octavio Granado, va confiar en el fet que el descens de l’afiliació comenci a moderar-se en els pròxims mesos, especialment a mesura que els aturats de la construcció se situïn altra vegada en altres activitats econòmiques.
"Podem crear més ocupació"
La consellera de Treball i Formació, Joana Barceló, es mostrava ahir preocupada davant unes xifres de l’atur "dures", i també per la "rapidesa" amb la qual creix el nombre d’aturats a la Comunitat. De qualsevol manera, tot i l’espectacularitat de les xifres, Barceló va remarcar que les Illes tenen "més oportunitats de crear ocupació" que no d’altres comunitats. En aquest sentit, va apuntar la necessitat de "treballar davant la desestacionalització" amb programes com el Turisme Social Europeu o mitjançant projectes d’inversió.
A més, va subratllar la "capacitat" de Balears per generar ocupació en àrees estratègiques com la nàutica i serveis. Les Illes tenen, segons Barceló, els "elements claus" per consolidar una economia de serveis "més estable, socialment responsable i sostenible en el temps". La consellera manifestà així que s’ha accelerar l’aplicació d’ajudes destinades a les persones sense prestacions i reforçar la contractació dels ajuntaments a aturats.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Tothom té dret a la subsistència i allò que aporta el govern no arriba alks límits de la supervivència. Personatges com en Pedraforca són feixistes i quan un s'atribueix més drets que cap altra mortal, també està cavant el dret a que s'exerceixi la violència contra ell i els qui com ell neguen els drets als altres. El temps de l'esclavisme ja ha passat, Pedraforca!
Les persones sense prestacions és perquè no han treballat, que retornin al seu país d'origen. Els pocs diners que quedaran son per la gent d'aquí. Pels que han treballat tota la vida.
Això va be ... i segur que encara millorarà. Mos quedam sense feina. Tampoc ens podem refiar (si has pogut estalviar amb els salaris milionaris que tenim) per que els bancs ves a saber que han fet amb els teus doblers. Gràcies a deu que tenim a en ZPi a Solbes ... al manco podem riure una mica. I al Rajoy aplaudint-li ses gràcies.