Tothom ho sospitava, però cap dels treballadors que feien guàrdia ahir a les portes de la seu de l’aerolínia al polígon de Son Castelló no s’ho volia creure. Futura, tocada de mort, és cada cop més a prop del tancament.
"La direcció no ens ha presentat cap pla de viabilitat als treballadors i tampoc no ho farà divendres", informava ahir Alejandro Juárez, representant del comitè d’empresa, després de més de dues hores de reunió "crispada" amb la directiva. Davant d’aquest panorama, Juárez advertí els treballadors que Futura viu ja "l’inici de la seva liquidació".
Aquest divendres venç el termini que Aviació Civil ha fixat a l’aerolínia per presentar-hi el pla, juntament amb un balanç de la seva situació economicofinancera i un pla de seguretat durant els vols. Si manca algun d’aquests documents, Futura perdrà la seva llicència de vol, fet que, segons Juárez, la direcció "ja ha assumit".
L’empresa no quedarà tancada automàticament, cert, perquè aquesta ordre ha de venir per via judicial. Ara bé, quin sentit té una aerolínia que no pot volar? Al fet de no tenir permís de vol hem d’afegir, a més, que els propietaris dels avions ja estan reclamant a Futura els aparells per por que no en pagui el lloguer.
De fet, ahir l’americana GECAS ordenà la retirada dels seus 15 aparells –dels 32 que opera Futura–, segons confirmà a darrera hora de la nit el president de l’aerolínia, Román Pané.
Tanmateix, l’empresa es continua mostrant optimista i crema els darrers cartutxos per posar en marxa avui els avions que encara té operatius.
Segons la direcció de l’aerolínia, "en aquests dos dies s’han recol·locat 20.000 passatgers" i avui operaran dos avions de càrrega amb la seva filial Flyant. A més, l’empresa assegura que també hi haurà un vol de passatgers a Anatòlia (Turquia).
El responsable del comitè afegí, així mateix, que allò que sí es preveu és fer un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO), tot i que va dir que desconeix "qualsevol xifra" sobre el nombre d’acomiadaments.
Així les coses, Juárez assegurà ahir que "es demanaran responsabilitats" perquè "el que està passant no és normal". "Aquí hi ha hagut un problema de caixa, no d’ingressos. Hi ha hagut uns costos exagerats", va dir. "S’ha buidat la caixa dos pics: quan Aer Lingus va vendre l’empresa el 2002 i fa 10 mesos, quan es vengué als actuals propietaris", matisà.
Pegasus presenta avui la seva oferta
La direcció de Futura es reunirà avui a Palma amb l’aerolínia turca Pegasus per estudiar la seva oferta de compra. Així ho confirmà als periodistes Iyabo Carbó, directora de Relacions Externes i Desenvolupament Corporatiu de Futura, durant un recés de la reunió que mantingueren ahir vespre els treballadors amb la direcció de l’aerolínia.
"Just queda resar"
En ser preguntada si la solució per "salvar" l’aerolínia passaria pels doblers d’aquest inversor, tal com apuntà el president de la companyia dimarts, Carbó lamentà que ara "just queda resar".
Així mateix, Carbó indicà que Futura està en "un moment molt crític" i remarcà, al mateix temps, que la direcció de l’aerolínia està fent tot allò "possible i impossible per treure-la endavant".
La possibilitat de compra de Futura per part de Pegasus fou considerada aquest dilluns per Román Pané com una de les possibles "salvacions" de l’aerolínia. L’altra, mantenir els avions que la companyia tenia en lísing. Haurà de confiar en la primera opció, perquè la segona ja l’ha perduda.
Antich rep la direcció i el comitè avui al Consolat
El president de Balears, Francesc Antich, es reunirà avui dematí, per separat, amb la direcció de Futura i el comitè d’empresa per abordar la crítica situació de la companyia.
A més, el Govern balear informà ahir que ha iniciat gestions davant del comissari europeu de Transports per conèixer la possibilitat que es concedeixi un "préstec" de fons a Futura per sortir de la crisi, ja que els bancs "li han tancat les aixetes".
Per part seva, la presidenta del PP balear, Rosa Estaràs, ha demanat un "pla de mesures especials" per a les Balears que garanteixi "la connectivitat, els preus i les freqüències" de transport aeri amb les Illes, davant de la crisi del sector aeri.
No cobraran dia 30
Enmig de tot el caos de desinformació en què es troben ficats, als empleats de Futura els arribà ahir un sol missatge clar: no cobraran dia 30 d’aquest mes. L’empresa, simplement, no pot garantir el salari als seus 1.211 treballadors. Potser el sou arribi dies més tard o potser no els arribarà mai.
La notícia caigué com una bomba ahir horabaixa entre els empleats de l’aerolínia, molts dels quals formen part de l’empresa des que es fundà, fa més de 18 anys.
És el cas d’una hostessa que, amb 43 anys, preguntava als periodistes amb resignació "on s’havia de recol·locar ara, si amb 35 ja ets massa gran per a aquesta professió". Mentrestant, a una companya seva encara li quedava humor i, aprofitant l’expectació mediàtica, reclamava unes línies al diari: "Publicau que som a l’atur i que cerc feina".
"Això és el tancament de l’empresa. Estam en fallida", deia un dels pilots, desesperat, alhora que s’abraçava als companys.
En previsió d’una "cessació" de l’activitat de l’empresa, els representats sindicals havien intentat arrencar un compromís de la direcció perquè, almanco, "donàs garanties de cobrament a tots els treballadors" aquest mes.
La demanda no va tenir èxit. El temps i els jutjats diran si Futura pot pagar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.