TW
0

La Direcció General de Consum ha obert expedients sancionadors a un total de vuit companyies aèries per incompliments en matèria de consum. Les irregularitats principals tenen a veure amb l’aplicació dels descomptes, amb les assegurances i amb els cobraments per diferents conceptes com l’ús de targetes de crèdit per pagar i els impostos per l’equipatge, entre altres.

El Govern desenvolupa de manera permanent una campanya d’inspecció entre les aerolínies que operen a l’Arxipèlag, en el marc de la qual s’analitzen els requisits de l’oferta: si es faciliten les condicions generals de contractació i si es compleixen les obligacions prèvies a l’inici del procediment per concretar-la, entre altres qüestions. Així mateix, aquesta campanya determina si s’informa del descompte de resident i de família nombrosa i si es du a terme; si hi apareix l’assegurança de viatge de manera preseleccionada per la companyia; i si, a més, es cobra per l’equipatge i per l’ús de targetes de crèdit per pagar els serveis contractats.

Consum també comprova la disponibilitat dels bitllets i que s’ajustin al preu oferit en la publicitat mitjançant rètols, cartells i anuncis. En total, els inspectors han realitzat el seguiment de 16 companyies aèries i han proposat que s’obrin expedients sancionadors contra 8 d’aquestes empreses.

Principals irregularitats

Quant a les irregularitats, destaquen com a més freqüents les relacionades amb els descomptes aplicats —ja sigui com a residents balears o per família nombrosa—, les assegurances de viatge i els cobraments que s’efectuen per diferents conceptes.

Quant als descomptes de resident, la Direcció General de Consum remarca que s’han detectat problemes amb els de quatre companyies, ja que "no ha estat possible verificar" si els apliquen en vols amb escales. En aquest sentit, i en relació amb les bonificacions per família nombrosa, tres de les aerolínies no les aplicaven o ho feien de manera "incorrecta".

Sobre les assegurances de viatge, l’opció apareixia de manera preseleccionada a les planes web de vuit de les empreses, i també s’hi ha detectat que s’havien cobrat preus més elevats de l’anunciat pel canvi d’hora o de dia en un viatge ja contractat.

Quant als cobraments d’imposts per equipatge i selecció de seient, sis de les setze companyies inspeccionades sí que en cobren per les maletes. Els preus són molt variats segons l’aerolínia: 4,50 euros a la web i 9 a l’aeroport en una companyia; en una altra, 9 euros per cada bossa i trajecte i 18 euros per cada bossa addicional; entre 8,99 i 15 euros en una altra empresa; entre 4,50 i 9 euros; 5,99 per cada maleta i trajecte; i 8 euros per bossa d’equipatge.

D’altra banda, i respecte del cobrament de taxes per selecció de seient, la campanya ha aclarit que tres aerolínies fan servir aquest sistema.

Finalment, sis empreses carregaven una quantitat per l’ús de targetes de crèdit per pagar els serveis contractats.