TW
0

El pla de viabilitat d’Spanair –que preveu, de sortida, fer fora un total de 1.100 treballadors, eliminar 9 rutes i retirar 15 avions– tindrà un impacte major a la tardor en totes les mesures anunciades dimecres per l’aerolínia. O almanco així ho vaticinen els treballadors, que titllen el pla com una "neteja" encoberta i fruit d’una "mala gestió" de la direcció. La reducció de llocs de feina, connexions i d’aeronaus podria augmentar, doncs.

Les mesures són justificades per Spanair "per l’escalada dels preus del petroli i la previsible arribada del barril de brent als 150 dòlars". Un preu insostenible per a una companyia que, només des que va començar l’any, acumula pèrdues per valor de 41 milions d’€.

El president del comitè d’empresa, Jordi Mauri, deia ahir que "ara per ara" no li consta que hagi de desaparèixer la seu de la companyia a Palma –moviment que ahir es donava per fet entre alguns representants sindicals–, ja que en aquest cas l’aerolínia "tindria més despeses" amb el trasllat dels empleats a Madrid o a Barcelona.

En un descans de la reunió mantinguda a Palma amb els treballadors per informar-los del pla de viabilitat de l’aerolínia, Mauri destacà les "moltes preguntes dels empleats respecte dels centres que se’n veuran més afectats" i que fins i tot havien demanat "nom i llinatges dels qui perdran la feina".

Unes dades que, tanmateix, "no se sabran ni avui ni demà ni en les pròximes setmanes", fins que no comenci a concretar el pla de viabilitat a partir del pròxim dimarts.

En qualsevol cas, les dades provisionals facilitades ahir als sindicats per l’empresa inclouen l’acomiadament d’uns 710 treballadors de terra i uns 340 empleats del personal de vol.

Notícies relacionades

En concret, seran 180 treballadors de "rampes", com maleters; uns 270 empleats de serveis generals; 120 tècnics de manteniment; i 140 de vendes i reserves. Així mateix se n’aniran al carrer, inicialment, 120 pilots i 220 auxiliars de vol.

Preguntat per la possibilitat que en passar l’estiu s’ampliï la reducció de personal, rutes i avions, Mauri apuntà a l’hivern com a "moment clau" per veure "més retallades en totes les aerolínies".

"Allò que ja sabíem"

I entre els treballadors, indignació total. "Hem vingut a escoltar allò que ja sabíem", afirmava Maria Isabel Coll, auxiliar de vol que fa 16 anys que és a l’empresa.

Coll, empleada a Palma, mostrà la seva preocupació per l’impacte de la reducció de plantilla a la seu mallorquina. "Palma és on es troben els treballadors amb més antiguitat i també la base xàrter més potent. Serem els qui més patirem, per força", explicà.

Raquel García, també hostessa, deia que se sentia impotent i anava, com molts altres companys, una passa més enllà: "Per molta gent que acomiadin, la situació no s’arreglarà fins que no es renovi la direcció; ells són els vertaders culpables de la desfeta".