El pla de viabilitat d’Spanair –que preveu, de sortida, fer fora un total de 1.100 treballadors, eliminar 9 rutes i retirar 15 avions– tindrà un impacte major a la tardor en totes les mesures anunciades dimecres per l’aerolínia. O almanco així ho vaticinen els treballadors, que titllen el pla com una "neteja" encoberta i fruit d’una "mala gestió" de la direcció. La reducció de llocs de feina, connexions i d’aeronaus podria augmentar, doncs.
Les mesures són justificades per Spanair "per l’escalada dels preus del petroli i la previsible arribada del barril de brent als 150 dòlars". Un preu insostenible per a una companyia que, només des que va començar l’any, acumula pèrdues per valor de 41 milions d’€.
El president del comitè d’empresa, Jordi Mauri, deia ahir que "ara per ara" no li consta que hagi de desaparèixer la seu de la companyia a Palma –moviment que ahir es donava per fet entre alguns representants sindicals–, ja que en aquest cas l’aerolínia "tindria més despeses" amb el trasllat dels empleats a Madrid o a Barcelona.
En un descans de la reunió mantinguda a Palma amb els treballadors per informar-los del pla de viabilitat de l’aerolínia, Mauri destacà les "moltes preguntes dels empleats respecte dels centres que se’n veuran més afectats" i que fins i tot havien demanat "nom i llinatges dels qui perdran la feina".
Unes dades que, tanmateix, "no se sabran ni avui ni demà ni en les pròximes setmanes", fins que no comenci a concretar el pla de viabilitat a partir del pròxim dimarts.
En qualsevol cas, les dades provisionals facilitades ahir als sindicats per l’empresa inclouen l’acomiadament d’uns 710 treballadors de terra i uns 340 empleats del personal de vol.
En concret, seran 180 treballadors de "rampes", com maleters; uns 270 empleats de serveis generals; 120 tècnics de manteniment; i 140 de vendes i reserves. Així mateix se n’aniran al carrer, inicialment, 120 pilots i 220 auxiliars de vol.
Preguntat per la possibilitat que en passar l’estiu s’ampliï la reducció de personal, rutes i avions, Mauri apuntà a l’hivern com a "moment clau" per veure "més retallades en totes les aerolínies".
"Allò que ja sabíem"
I entre els treballadors, indignació total. "Hem vingut a escoltar allò que ja sabíem", afirmava Maria Isabel Coll, auxiliar de vol que fa 16 anys que és a l’empresa.
Coll, empleada a Palma, mostrà la seva preocupació per l’impacte de la reducció de plantilla a la seu mallorquina. "Palma és on es troben els treballadors amb més antiguitat i també la base xàrter més potent. Serem els qui més patirem, per força", explicà.
Raquel García, també hostessa, deia que se sentia impotent i anava, com molts altres companys, una passa més enllà: "Per molta gent que acomiadin, la situació no s’arreglarà fins que no es renovi la direcció; ells són els vertaders culpables de la desfeta".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Tota la "moguda" de l´aviacio comercial internacional en els darreres anys ja marca les convulsions que van avançan.Swissair,Sabena,Alitalia.KLM. Etc. A nivell USA, TWA, PAA.Etc.L´aparicio de las "low cost" amb el encariment del petroli han acabat fen trontolar el negoci de les linias aereas.La darrera fussio Iberia/BA ja demostra que es lo que esta passan.Spanair no es una excepcio i malauradament aquestas 1100 persones son la resultan d´aquets canvis.Que tingui sort el vostre President pero las economies poc diversificades i basades en un sol sector - el turistic en aquest cas - acusen mes fort aquets cops.i estic recordan quan es van perdre sectors industrials com les sabates,-Yanko - la bijuteria - Majorica - la alimentacio. Etc.Quan tot s´entregaba al turisme potser no es pensaba que aquestes desfetes es poguessin produir. Sort a tots
Ja se poden queixar, ja. 41 milions d'euros en pèrdues manen. Si no se fa algo, no tans sols 1000 llocs de feina s'aniran pastar fang si no absolutament tots. Després surten noticies com la que diu que "El Govern balear defensarà a treballadors" i bla, bla, bla ... Molta xerrameca. Que posaran duros de tots els mallorquins/balears per a mantenir la companyia com farà la Generalitat? Al final no només ens munyiran des de Madrid, sinó que també ho faran d'allà dalt d'Europa
De les herbes molles es torquen el cul. Qui no plora, no mama, i si els treballadors descarten les mobilitzacions ho posen fàcil als que decideixen.