TW
0

El desorbitat preu del petroli, que la setmana passada assolí ja un nou màxim històric en arribar als 147 dòlars per barril, ha fet caure el consum de benzina i de gasoil en els primers mesos de l’any.

De la mateixa manera que els preus del petroli han iniciat la seva escalada des que començà l’any, en el mateix període les vendes dels productes i serveis derivats de l’or negre han baixat. En concret, els efectes de la crisi han arribat a les benzineries.

Aquesta situació preocupa perquè la major part del nostre transport depèn dels hidrocarburs. Amb l’actual ritme de vida, per la majoria de les activitats que realitzam necessitam desplaçar-nos en el nostre vehicle particular. La benzina 95 i el dièsel són, doncs, béns quasi imprescindibles.

Avui dia ja pagam per un litre de benzina 95 el valor d’1,27€ –fa deu anys en pagàvem 0,63€ i a finals de 2007, poc més d’un euro.

Pitjor és l’impacte en el cas del gasoil que abasteix al 70% del parc d’automòbils gràcies, en part, al fet que històricament ha estat sempre més barat que la benzina. El fet que el preu del dièsel hagi superat per primer pic el de la seva germana gran amb un preu d’1,323 euros el litre ha disparat totes les alarmes. Sobretot tenint en compte que per desembre de l’any passat el litre costava 1,09€. I és que els preus –sobretot el del petroli– ens ho estan posant cru.

Un euro no és res

Està clar,doncs, que amb un euro ja no podem fer gairebé res. Ho comprovareu si la moto vos deixa tirats sense combustible a la carretera i vos acostau a la benzineria més pròxima per tal de comprar un euro de benzina per endur-vos-el dins una botella. No només no l’omplirà sencera –l’estàndard d’1,5 litres–, sinó que la salvació per al seu vehicle cobrirà amb prou feines la meitat del recipient.

Les grans petrolieres –Repsol, Cepsa i BP–, que controlen dos terços del mercat de la distribució espanyola, calculen que entre gener i abril d’enguany els ingressos de les benzineries han caigut a tot l’Estat entre un 2% i un 3%. I en en el mes de maig encara fou pitjor: van vendre un 4% menys.

Un descens que es pot equiparar al que s’ha experimentat en el mateix període a Balears. I això que la Setmana Santa, que enguany tingué lloc per abril, és una de les temporades en les quals el volum de desplaçaments en cotxe és major.

Però, no tota la culpa del descens de les vendes de les benzineries la té la pujada dels preus del petroli. Les pèrdues d’aquests establiments responen també, almenys a Balears, a l’aturada de l’activitat en el sector de la construcció. Segons explica Jesús Salas, president de la Federació d’Estacions de Serveis de Balears, ara hi ha a les Illes "manco camions i furgonetes d’execució d’obres" com hi havia "en aquests anys amb el boom del totxo". I aquesta absència, diu, es nota perquè eren "clients habituals, venien cada dia".

Un altre grup de grans consumidors, els turistes, també ha contribuït a fer baixar el ritme de les vendes perquè, "amb el tot inclòs –diu Salas– han davallat el nombre de cotxes de lloguer".

I les nostres carreteres, són ara més buides? "Sí –afirma taxatiu Salas–, la gent va més alerta ara i s’ho pensa dues vegades a l’hora d’agafar el cotxe".

A més d’aquesta por generalitzada dels preus –o més bé com a conseqüència d’ella–, Salas destaca també un altre comportament de consum negatiu. El ingressos són menors també per la caiguda de les vendes de serveis complementaris de les benzineries com ara l’autorentatge o els productes de les seves botigues i cafeteries. "Són coses que la gent no necessita tant, i aleshores en prefereixen prescindir. És normal, tothom s’estreny la corretja", diu Salas.

I és que del total del preu que pagam per litre de carburant als sortidors, els marges d’ingressos per a distribuïdors i comerciants són just d’un 14% en el cas de la benzina 95 i d’un 15,5% si es tracta de gasoil. La resta dels guanys es queden als productors de les matèries primeres (entre el 32% i el 40,5%) i a les arques de recaptació de l’Administració en concepte d’imposts especials d’hidrocarburs –cada litre està marcat amb taxes d’entre el 40% i el 50%.

Aguditzar l’enginy

Davant d’aquest panorama, els departaments de màrqueting de les grans petrolieres han posat en marxa el motor de les promocions per captar els clients.

A més de les tradicionals targetes en les quals per cada litre de combustible consumit s’acumulen punts que després poden ser canviats per regals, les companyies aguditzen l’enginy. Repsol i BP sortegen cotxes i donen xecs regals. Cepsa diversifica l’oferta i anuncia nous productes per televisió i internet.