Els eurodiputats han tramitat el paquet amb absoluta urgència, després que ahir els fos presentat en comissió parlamentària pel comissari Joe Borg i de debatre-ho com a últim punt de l'ordre del dia en el Ple.
Els ajuts plantejats per Brussel·les per fer front als preus dels combustibles comprenen una partida de 600 milions d'euros a sumar el Fons Europeu de la Pesca (FEP), a través del qual s'atorguen habitualment els suports als pescadors europeus, cofinançats pels països comunitaris.
A més, el paquet permet la possibilitat que els Governs donin suports per finançar la cessació temporal durant un període màxim de tres mesos, que haurà de començar abans del 30 de novembre; podran costejar les despeses de tripulació i els del manteniment del vaixell.
Com a requisit, els armadors s'hauran de comprometre a plans de reconversió en un període de sis mesos.
D'altra banda, la CE ofereix suport per a l'adaptació de la flota, en els casos en els quals el gasoil representi el 30% de les seves despeses i hi hagi plans que impliquin almenys un retall del 30% de la seva capacitat.
Brussel·les ha ofert també augmentar el percentatge d'ajuda per costejar canvis en les arts pesqueres i la substitució de motors, amb la condició que la participació privada sigui del 40% de les despeses.
La CE ha plantejat també més flexibilitat en les polítiques de desballestament i ampliar els beneficiats pels ajuts soci-econòmiques, perquè a més dels pescadors siguin els empleats de ports i subhastes.
També preveu mesures per promoure l'etiquetatge, el valor afegit i augmentar el poder dels pescadors a l'hora de negociar preus amb la distribució i amb la indústria.
Per a la vicepresidenta de la comissió de Pesca de l'Eurocambra, Rosa Miguélez (PSOE), el paquet d'ajuts servirà per “abordar l'excessiva dependència del combustible del sector pesquer i millorar la comercialització dels seus productes”. En un comunicat, l'eurodiputada va destacar a més la intenció de la CE de presentar a curt termini propostes de més abast.
La proposta legislativa no inclou l'increment dels ajuts “de mínims”, és a dir aquelles que els Governs poden concedir als pescadors sense haver de justificar Brussel·les.
Borg va suggerir elevar-les a 30.000 euros per vaixell i un límit de 100.000 euros per empresa (ara està en 30.000 euros per empresa).
En la proposta final figura aquesta idea, però el text indica que abans de proposar aquest augment, la CE efectuarà els estudis d'impacte econòmics necessaris “a curt termini”.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.