TW
0

Brussel·les pretén modificar la normativa sobre l’IVA per tal que certs productes vegin reduït aquest impost que se’ls aplica. Així, la Comissió Europea presentà la proposta per modificar la normativa comunitària sobre l’impost, que autoritzaria els estats membres a aplicar-ne de manera permanent el tipus reduït (el 7% a l’Estat espanyol) als bolquers i a les compreses, a les cadires d’infants per a cotxes i també als condons i a altres mètodes anticonceptius.

A més, preveu la possibilitat d’aplicar taxes reduïdes d’IVA en restaurants i serveis de càtering, excloses les begudes alcohòliques. Això obligaria l’Estat espanyol a apujar l’IVA en aquest tipus de begudes, que actualment a Espanya porten un tipus reduït. L’Executiu comunitari no fa comptes aplicar, de moment, l’IVA reduït a CD i DVD.

L’objectiu de la proposta de l’Executiu comunitari és permetre als països de la UE una major "flexibilitat" en l’aplicació de l’IVA reduït evitant alhora qualsevol "risc de distorsió de la competència al mercat únic", segons va explicar el comissari responsable de Fiscalitat, Laszlo Kovacs. La Comissió pretén que la norma s’aprovi a mitjan 2009 per entrar en vigor el 2011.

Els bolquers, les compreses i els mètodes anticonceptius queden coberts en la nova norma gràcies a una precisió en la definició de productes farmacèutics, que inclou "els productes utilitzats per a la contracepció i els productes de protecció higiènica absorbents".

En el sector de la construcció, els tipus reduïts ja no seran limitats als serveis prestats en el marc de la política social, com ocorre actualment, sinó que s’aplicaran també a la construcció de qualsevol tipus d’habitatge i endemé als serveis lligats a aquest sector. Això no tindrà conseqüències a Espanya, que ja hi aplica tipus reduïts.

Així mateix, la Comissió proposa ampliar la llista de serveis que necessiten molta mà d’obra i que podran beneficiar-se de tipus reduïts. S’hi afegeix la reparació d’articles com sabates, roba, ordinadors, rellotges i bicicletes (però no altres mitjans de transport); la netedat i el manteniment d’aquests productes (en aquest cas sí que s’hi inclouen tots els mitjans de transport).

El vicepresident segon i ministre d’Economia i Hisenda, Pedro Solbes, avançà ahir que el Govern està disposat a analitzar la proposta que, no obstant això, va aclarir que es troba en una "primera fase" i encara ha de ser discutida pels estats membres.