TW
0

L’allau de dades negatives que ha copejat l’economia en els darrers mesos torna a passar factura al consum. La confiança dels consumidors ha assolit un altre mínim històric en tornar a baixar el juny (4,7 punts), per quart mes consecutiu, i acumula una caiguda de 41 punts en el darrer any, segons l’Indicador de Confiança del Consumidor que elabora l’Institut de Crèdit Oficial (ICC-ICO).

La inflació, l’atur i la caiguda del consum en són els principals culpables de fer tocar terra a la confiança del consumidor. L’evolució del preu del barril del cru, l’IPC, els tipus d’interès, l’estalvi i el consum reduïren en 4,7 punts la confiança del consumidor a l’Estat el juny, fins als 51,7 punts, el nivell més baix des de l’inici de la sèrie, el setembre de 2004.

Aquest indicador ha descendit per quart mes consecutiu a causa del retrocés dels seus dos indicadors parcials, principalment el que reflecteix l’opinió dels enquestats respecte a la situació actual, que va caure 5,4 punts per la pitjor percepció sobre la situació de l’economia familiar, així com de l’economia espanyola i, en menor mesura, de l’ocupació.

Tanmateix, l’indicador d’expectatives retrocedí 4,1 punts el juny, cosa que demostra que les expectatives dels consumidors per als pròxims mesos són millors que l’opinió sobre l’evolució recent. L’ocupació és l’indicador que menys retrocedeix, mentre que el major descens el registra el component de l’economia familiar, seguit molt de prop pel de l’economia espanyola.

D’entre totes les dades, destaca el fet que la caiguda de l’indicador de confiança s’ha centrat de manera més acusada en els més joves, el col·lectiu més optimista fins al moment.

El president de l’ICO, Aurelio Martínez, admeté ahir que "aquest empitjorament de l’ànim del consumidor anticipa la continuïtat de la desacceleració del consum privat en el pròxim trimestre" i instà el Govern central a transmetre confiança als ciutadans perquè el pessimisme accentua la crisi econòmica.