TW
0

Les aerolínies Scandinavian Airlines Systems (SAS) van comunicar avui la interrupció del procés de venda de la seva filial espanyola Spanair, iniciat el juny de 2007, en no trobar una oferta satisfactòria.

SAS va justificar la mesura per les “exigents” condicions del mercat espanyol, els elevats preus del combustible i la pressió del sector financer, que han impedit assolir els objectius i condicions planejades en la desinversió.

“El preu que podíem aconseguir no reflectia el valor d'Spanair, una companyia competitiva en costos i la segona al mercat espanyol”, segons va assenyalar en un comunicat el director executiu de SAS, Mats Jansson.

Jansson va ressaltar que SAS havia fet una “profunda anàlisi” en els últims mesos i que havia arribat a la conclusió que el millor era interrompre el procés de venda i continuar com accionistes d'Spanair, de la qual en posseeixen el cent per cent, “compromesos” en assegurar un futur rendible per a la companyia.

SAS havia anunciat diverses vegades el seu propòsit de tancar la venda abans del final del segon trimestre, si trobava una oferta satisfactòria; en cas contrari, ja havia avisat que conservaria la propietat de la companyia.

Des que SAS va posar en venda Spanair fa un any, per enfortir la seva posició al mercat nòrdic, diverses empreses van manifestar el seu interès per aconseguir l'aerolínia espanyola.

En aquest grup es trobaven els anteriors amos, Gonzalo Pascual i Gerardo Díaz, propietaris de Marsans, el fons portuguès Longstock Financial, que al principi es va vincular amb la societat aeronàutica Gadair, i Iberia al costat de Gestair.

Tots els candidats van anar abandonant el seu interès al llarg d'aquest any, començant per Marsans, que es va retirar el març passat, per no estar d'acord amb la forma de subhasta plantejats per SAS.

A començaments de maig, va anunciar la seva retirada el fons portuguès, i a finals del mateix mes, el Consell d'Administració d'Iberia va abandonar la licitació, per haver-se dilatat massa en el temps l'operació i haver variat el mercat.

L'únic candidat que quedava al final era Gadair, amb el suport d'empresaris catalans i el grup àrab Bin Salem d'Abu Dhabi.

Spanair va ser fundada pels amos de Marsans, Gonzalo Pascual i Gerardo Díaz, associats amb Christer Sandah, del Grup SAS, fa més de vint anys, passant d'operar vols xàrter amb dos avions, a fer-ho amb més de seixanta en vols regulars.

El 2003, ambdós socis espanyols van vendre a SAS el 94,9 per cent de la seva participació en Spanair, reservant-se el 5,1 restant, i els llocs de president i conseller delegat en l'aerolínia. Pasqual i Díaz es van desfer de la resta, després de l'anunci de venda, i van fer una oferta pel cent per cent, que després van retirar.

La informació econòmica-financera d'Spanair tornarà a figurar en els balanços del grup SAS, que l'havia eliminat una vegada posat en marxa el procés de venda, va informar avui l'aerolínia escandinava.

SAS, que és immers en un procés de reconversió i reducció de plantilla, va perdre 1.134 milions de corones sueques (121 milions d'euros) nets en el primer trimestre d'aquest any, la qual cosa suposa un augment superior al 2.000 per cent respecte a 2007. En aquesta xifra no figuren les pèrdues d'Spanair en aquell període, que van rondar els 40 milions d'euros.

Les accions de SAS a la borsa d'Estocolm van baixar un 6,5 per cent en conèixer-se la decisió de conservar Spanair.