TW
0

Els efectes de la vaga de transportistes es comencen a remetre, encara que els camions arriben als ports d’origen escortats per les forces de seguretat. S’inicia el camí cap a la normalitat en el subministrament d’aliments i productes cap a les Illes. Ahir arribaren a Palma, a Maó ia Eivissa fins a 330 camions, segons les dades de la Delegació de Govern. Per avui, la xifra es podria incrementar, malgrat que navilieres com Acciona Tramediterránea encara deixen alguns dels bucs de càrrega a port per la manca de mercaderies.

En tot cas, la portaveu del Govern, Margarita Nájera, insistí en la recuperació de la normalitat. Allò que és cert és que cadenes de supermercats com Mercadona tenen els seus magatzems plens una altra vegada i els treballadors s’afanyaven a omplir les prestatgeries. Avui tornaran a rebre una trentena de camions més des de València, tot i la pressió dels piquets en aquell port, gràcies a les escortes policials.

Altres establiments com Eroski estimen que fins a final de la setmana que ve no hauran recuperat la normalitat. Ahir arribaren algunes fruites i verdures i per avui esperen carn envasada de porc, ja que la vedella i el xot són mallorquins.

Tot i així, la patronal del petit i mitjà comerç de Mallorca (Pimeco) puntualitzava que l’abastiment de productes ahir encara palesava una "mancança generalitzada de quasi bé tot tipus de productes" en els establiments que representen. En un comunicat assenyalen que el transport mixt de càrrega i passatgers al port de Palma es troba només a un 40 per cent del que ho feia l’any anterior i podria arribar al 50 per cent en els propers dies.

Notícies relacionades

Tot això du com a conseqüència que la cobertura del mercat se situi entorn del 35 per cent de les seves dades habituals. En conclusió, esperen que els efectes de la vaga es mantinguin durant el cap de setmana i la situació no es normalitzi fins "ben entrada" la setmana que ve, segons la patronal.

Per la seva banda, la Pimem assegura que les empreses dedicades a la reparació, tallers d’automoció, electrodomèstics, informàtica... tenen problemes d’estoc i no han pogut donar sortida a "nombroses sol·licituds". Tot això també els crea problemes d’espai.

Quantificació
L’altra gran pregunta és quant ha costat la vaga als empresaris. El president de la patronal del comerç Afedeco, Bartomeu Servera, espera poder tenir una xifra els propers dies, però destaca la dificultat de fer una quantificació de les pèrdues i dels sobrecosts. "S’han de tenir en compte diferents aspectes com la producció que s’ha perdut dins els camions que han estat aturats als ports, la baixada de vendes per la manca de gènere, l’increment de costs pels serveis extra que s’han realitzat o els productes que s’han comprat de més amb l’objectiu d’abastir la ciutadania durant la vaga i que es podrien perdre als magatzems", explica Servera. Estimen que fins d’aquí a 7 o 10 dies no podran tenir un sondeig real dels doblers que s’han perdut.

Per això, la majoria de cadenes no aporten encara dades concretes i esperen primer recuperar la normalitat i després iniciar el recompte. "Allò principal ara és millorar el servei als consumidors", indicaren. En l’àmbit estatal, algunes associacionsm, com el cas de la federació Espanyola de Productors de Llet, han anunciat que estudiaran la possibilitat de reclamar danys i perjudicis per les cinc jornades de vaga dels transportistes.