TW
0

La vaga de transportistes de la Península, que els empresaris de Balearsno secunden, no tindrà efectes sobre el subministrament de benzina a les Illes, segons assegura el president de l’Associació d’Estacions de Servei, Jesús Salas. El combustible arriba en vaixell, directament d’oleoductes ubicats als ports de Barcelona o de València i després en camions a les benzineries illenques. Tanmateix, com que els transportites de les Illes no fan vaga "no té per què haver-hi cap problema".

"És cert que algunes benzineries de les Illes han quedat sense estoc, però perquè han venut entre un 20 i un 30 per cent més a causa de la psicosi dels ciutadans per la por del desproveïment", explica Salas.

Pel que fa al subministrament de la resta de productes, la situació és molt diferent. Si la vaga indefinida continua, podria començar a notar-se a partir de demà o dijous als mercats i a alguns supermercats. Els distribuïdors i majoristes s’anticiparen a l’aturada i disposen de mercaderies per tres o quatre dies a partir de dilluns. "Balears depèn en gran mesura del transport de la Península i per aquesta raó ho podem notar", afirmava el president de la Pimem, Joan Cabrera. Tot i així, matisava que els comerços "estan preparats" i "Mallorca té grans magatzems".

Negociacions
Govern central i patronals continuaren ahir les negociacions. Des de l’Executiu es proposà als transportistes de mercaderies per carretera una reducció del 4 per cent en les cotitzacions empresarials a la Seguretat social per al 2009, la possibilitat d’ajornar un any el seu pagament i una bonificació del 50 per cent de l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE).

El Govern també proposa el retorn de l’excedent de les mútues mitjançant l’aplicació d’un sistema de ‘bonus-malus’, que reverteixi en les empreses amb menor sinistralitat, segons informà la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), primera patronal del sector que no secunda l’aturada. A més, el Ministeri de Treball s’ha compromès a reconsiderar el catàleg de malalties professionals del sector.

Totes aquestes propostes han satisfet les empreses carregadores, però no la Federació Nacional d’Associacions de Transport de Mercaderies (Fenadismer) que manté l’aturada.

El preacord assolit amb la resta de patronals del sector, que representen entre el 80 per cent i el 85 per cent de les empreses, i els carregadors, passa per establir una clàusula de revisió automàtica de preus del transport en funció del cost del combustible, segons va anunciar el president de CETM. No obstant això, està previst que els encontres es reprenguin avui dematí.