L'escriptora catalana Antònia Carré-Pons (Terrassa, 1960) acaba de publicar el recull de relats 'Com s'esbrava la mala llet' (Club Editor). | Blai Tomàs
Antònia Carré-Pons (Terrassa, 1960) és filòloga especialista en literatura medieval i una escriptora que fuig de la repetició. Ha publicat novel·la juvenil, satírica, històrica i no classificable. Acaba de treure al carrer el celebrat llibre Com s'esbrava la mala llet (Club Editor); un recull de contes sobre la vellesa. Un llibre que no deixa a ningú indiferent i que en només tres mesos ja va per la tercera edició.
-El seu llibre és un 'esclat' poètic i narratiu. Tracta d'una manera clara, contundent i real molts de temes que obsessionen la vida de l'individu occidental: l'amor, la mort, la finitud del temps, el fet d'envellir del cos, la soledat, la malaltia, etc. Amb tot, crec que hi ha dos temes que hi sobresurten: l'experiència del dol i la memòria. Què ens pot ensenyar 'Com s'esbrava la mala llet' sobre aquests temes?
-Tots aquests temes hi són, al llibre, perquè són temes universals i antics com la humanitat. Ciceró ja els va tractar al De senectute, per exemple. Però l'època de Ciceró ens queda molt lluny... Jo en parlo des de la quotidianitat i la immediatesa, des de circumstàncies que tothom coneix per experiència directa o indirecta. Els meus vells circulen per casals d'avis, per residències geriàtriques, hi ha situacions dramàtiques i situacions còmiques, però el que hi ha per damunt de tot és una mirada cap als vells sense prejudicis de cap mena: no els ensucro, però tampoc no els maltracto. Presento una galeria de personatges, de situacions i d'emocions variada i intensa. Em fa l'efecte que molta gent s'hi pot trobar identificada, amb alguna d'aquestes emocions, i això ajuda a fer que els contes siguin propers. Vull dir que algú pot pensar: mira, a mi, com a cuidadora de la mare em passa exactament el que diu el conte 'Sembles un pallasso', on la filla que va a veure la mare a la residència es baralla amb el deure moral, amb la mala consciència que no la deixa viure perquè sempre voldria fer més per la mare, però s'adona que no pot, que no li queden forces. Acceptar aquestes situacions adverses amb naturalitat és un gran aprenentatge i m'agrada pensar que el llibre hi ajuda...
-Els paràmetres dominants de les societats actuals se centren sobretot en la cultura del 'no envellir'; de la por a fer anys. Creu que no ens agrada envellir? Creu que encara hi queda espai per a fer visible i agradable la vida de les persones majors?
-Ningú no vol envellir, i tant que no!! El món actual es basa en el culte a la joventut, a la força, a l'esplendor. La de coses que fem, per no envellir: mengem sa, fem esport, ens posem cremes i bótox, ens operem... Però és una batalla perduda. I hem de ser conscients d'això. A mi m'agrada definir la vellesa com un estat de la matèria que transita. I amb això vull dir que ser jove o ser vell no té cap mèrit. Simplement, és. L'única sortida digna que ens queda és acceptar la vellesa amb naturalitat, viure-la amb intensitat, com qualsevol altra etapa de la vida. Els protagonistes del primer conte del volum, 'El ball', ho fan: comencen la seva revolució sexual al casal del barri. ¿I per què no? Els sentiments i els desitjos poden ser tan intensos en la joventut com en la vellesa, només cal voler-los viure i aprofitar. Hi ha gent jove que està morta per dintre, que només sobreviu. Hi ha gent vella que viu amb plenitud perquè sap que la vida se li acaba. Aquest és un estímul molt poderós.
-Lligat al tema de la memòria, un dels seus relats parla obertament d'una problemàtica relacionada de manera molt estreta amb la vellesa: l'alzheimer. En el relat es contraposa joventut i vellesa. Com creu que afecta aquesta malaltia a l'experiència de la vida i la identitat?
-El conte es titula 'Una muntanya d'impedits'. La pèrdua de la memòria és terrible per a qui la conserva. Allò que ens atorga identitat és la memòria: sense memòria no hi ha records, no hi ha passat, i per tant, no hi ha vida. De tot això me n'he adonat a partir de la malaltia que va patir el meu pare ara fa cinc anys, un ictus gravíssim que l'ha deixat estabornit i paralitzat de mig cos. Ell es comporta com si no hagués existit mai res abans d'ara, com si no hi hagués ni passat ni futur. I per això viu tranquil. Som nosaltres, els que tenim memòria, els qui ho vivim com una tragèdia. Evidentment que és una tragèdia (i aquest vessant no es defuig al llibre), però penso que hem de fer l'esforç de mirar-nos el món des de la perspectiva d'aquests vells decrèpits. Si ens posem al seu lloc, moltes de les coses que diuen o que fan són molt còmiques. A mi em fan riure, determinades situacions! Això sí, me les he de mirar des dels seus ulls.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.