TW
21

Una quarentena de persones, la majoria representants catalans, espanyols i d'altres nacionalitats a les institucions europees, el cònsol espanyol a Brussel·les, com també catalans residents a la capital belga, varen assistir dimarts a la projecció del documental 'La Resistència',de Pere Sánchez, que narra els fets de la Guerra de Successió des de la perspectiva balear. Un documental en què participen els historiadors Bartomeu Mestre, Pere Morey, Guillem Morro i Oriol Junqueras. L'esdeveniment comptà també amb les posteriors ponències i taula rodona a càrrec de l'expresident de les Illes Balears Cristòfol Soler i el doctor Guillem Morro.

L'acte fou presentat per Antoni Vicens, que juntament amb el Casal Català de Brussel·les va organitzar l'acte. Precisament la presidenta del Casal Català de Brussel·les, Elvira Ballesta, va aprofitar la seva introducció per recordar que els catalans han de saber que la Guerra de Successió no s'acabà l'11 de setembre de 1714 a Barcelona, sinó que la defensa de Mallorca també fou importantíssima per a tots els catalans.

La intervenció de Pere Sánchez es va centrar a remarcar la importància que té per a la viabilitat de les indústries culturals en català aconseguir un espai comunicatiu que superi el marc autonòmic, la sintonia legal que hi ha vers les polítiques europees de coproducció i la barrera que suposa l'actual manera de fer de les institucions espanyoles en aquest sentit.

L'expresident Cristòfol Soler va parlar sobre les escasses possibilitats de supervivència que tenen les autonomies en l'actual context de recentralització i sense capacitat financera per tirar endavant les polítiques autonòmiques. Soler va remarcar, a més, la incompresió de Castella envers les altres cultures de l'Estat.

'La Resistència' va agradar al públic assistent, que coincidí a remarcar-ne el seu valor pedagògic i de descobriment de molts fets històrics amagats. La jornada va finalitzar amb un tast de productes illencs.