Un 70% dels artesans que habitualment posaven parada en motiu de les Illes Balears a la zona de Consolat, enguany han decidit no posar-la per les tarifes abusives que els hi cobra l'empresa adjudicatària de l'organització de la fira Pegasus Mercados Temáticos SLU. Els artesans consideren que el Govern de José Ramón bauzá no defensa 'lo nostro' perquè a les clàusules per adjudicar el concurs permetia que es cobrés fins a 112 euros per metre linial al dia als paradistes.
Maria Oliver, vicepresidenta del Gremi d'Artesans de Pimem, mostra la seva indignació perquè “ens han robat el nostre Dia i als mallorquins no ens hi volen”. I recorda que quan “això es feia a través d'una altra empresa o del propi Govern no hi havia cap problema”. A més, Oliver ha denunciat que quan encara no se sabia qui guanyaria l'adjudicació, les empreses els hi volien fer signar als artesans una carta de compromís de què sí posarien una parada i així poder guanyar més punts en el concurs. Oliver també apunta que abans “s'ens intentava donar un bon lloc als artesans d'aquí i ara no saps mai on et posaran”.
El passeig Sagrera, l'avinguda d'Antoni Maura i la plaça Drassanes són les zones on es podran visitar la majoria de les 245 parades que enguany hi haurà. Tot i l'increment dels preus i la baixa dels artesans, l'empresa adjudicatària ha estat capaç d'atreure més paradistes, ja que el 2013 la xifra no passà dels 185 estands.
Un dels artesans que sí posa parada de dijous i fins diumenge i que haurà de pagar més de 600 euros pels seus 8 metres de parada és Gregorio Vizacaíno, artesà de la fusta. “Cada any hem muntat parada i no ens queda més remei, després d'un hivern sense fires i aquesta és una de les més importants de l'any”, assegura Vizcaíno que està enllestint aquest dies a contrarellotge la seva parada. “Fa 16 anys ens pagaven 25.000 pessetes als mestres artesans que fèiem exhibicions i ara hem de pagar” es lamenta aquest artesà que considera també un abús les tarifes, però que es mostra partidari de què “ens hauríem d'haver plantat tots fent pinya perquè el Govern se n'adonés que no ens tenen en compte”.
Tarifes més cares que el 2013
De mitjana, les tarifes d'enguany en relació a les del 2013 s'han incrementat uns 10 euros el dia per metre lineal. Segons han confirmat des de Vicepresidència, aquells qui vulguin vendre productes artesanals i alimentació hauran de pagar 85 euros (+ 21% d'IVA) per cada metre lineal de parada que instal·lin. Les parades que no venen producte fresc, 65 euros (+ 21% d'IVA) i les tavernes són les úniques que han de pagar el mateix que en l'anterior edició, 40 euros (+ 21% d'IVA) per cada metre quadrat al dia.
Bauzá no defensa 'lo nostro' amb tarifes abusives als artesans el Dia de les Illes Balears
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
7 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Jo no faig comptes d´anar a cap activitat programada per aquesta festa. Tenim Sa Rúa i Sa Rueta, la Fira del Llibre en Català i podem també fer el mateix que els altres diumenges. Però jo tenc bén clar que el "Gonelle´s Party" no és la festa de les Balears.
Lo "seu" no és lo "nostro", però pretenen que lo seu sigui lo nostro, però els hi ho impedirem! Lo nostro no és seu, és nostro. Consciència a l'hora de votar!!!!!!!!
Els artesans fem rialles. Un polític es fa una foto a la nostra parada o ens concedeixen un trofeu i deixem de denunciar tot el mal que ens fan. Entre nosaltres, salvant alguna excepció particular, mai he vist una actitud col•lectiva de dignitat o reivindicativa seriosa. Així ens va, ens utilitzen per lluir i però se’n riuen de nosaltres.
Idò que s'haguessin plantat, prò tots. I ho diu un que no ho ha fet... Si s'hagués quedat la festa sense mercat artesà, ja hauria anat més alesta per un altre any. Però és el que passa, sap que tohhom passarà pel tub, pel seu embut i així ens va. Quin oi!
En Vizcaino diu que ens hauriem d'haver plantat, però ell segueix enllestint "a contrarellotge", això vol dir que molt de xerrar pero no fer. Deu tenir uns interessos que no diu, jo me vaig plantar fa estona, un artesà no pot fer la fira i que just en treguin profit empreses de fora. Això se diu defensar lo nostro. Ja me direu quins artesans d'aqui poden competir amb els productes "manufacturats" que es mostren en aquesta fira de la diada "nostra". Au venga, que ja som grandets i hauriem de saber què ès "lo nostro" (una escala de peu amb sobrassades penjades). Mem si en veurem moltes.
I si tenen la targeta de descompte del PP ?
I què voleu, si això d'externalitzar és un muntatge mafiós per afavorir es qui són des seus (o els seus propis homos de palla)