TW
0

Si Norman Foster fou l'estrella convidada per donar el sus al Festival de Pollença, el certamen musical es planta al seu equador amb una altra estrella de renom: Michael Nyman. El compositor britànic és autor de bandes sonores com El piano, The end of the affair i El contracte del dibuixant. Nyman serà el protagonista del concert d'avui vespre al claustre del convent de Sant Domingo, acompanyat de la soprano australiana Marie Angel.

Ara bé, les innovacions de Nyman al piano arriben també a altres camps culturals, com la seva faceta d'escriptor, fotògraf o cineasta. Així ho demostrà anit a l'hotel Formentor en la prèvia de l'actuació i dins el cicle Música al cinema, que ha posat en marxa el nou director del Festival de Pollença, Joan Valent. Envoltat d'una gran expectació i també nombrós públic, Nyman conversà sobre composició i cinema acompanyat de Valent i de l'arrenjador i compositor francès Ludovic Bource, qui triomfà l'any passat amb la música de The artist.

Sota el títol Michael Nyman, Joan Valent i Ludovic Bourceconversen amb els seus pianos sobre la música i el cinema, els tres artistes acararen una vetlada a la fresca -a les terrasses de l'hotel. Tanmateix, aquesta no fou una conferència "estàndard, sinó que fou el públic qui guià la conversa amb les preguntes. Unes 300 persones ompliren l'aforament.

El debat tradicional, si els compositors d'avui són també "compositors de música clàssica", quedà descartat per Nyman quan deixà clar que la música que es coneix d'ells "és la que hem explotat al cinema, que és un mitjà de comunicació de masses". "Tanmateix, no només som compositors de cine, sinó que podem fer música per un quartet de corda, encara que és menys coneguda", afegí.

La importància dels llenguatges musicals fou un altre dels punts tractats i sobre com aquesta es vincla davant el poder de Hollywood o de la cultura de grans masses. "Nyman sempre ha aplicat una música pròpia, fins que a El Piano, s'hagué de sometre al romanticisme i a les directrius del director", assegurà Joan Valent mentre el britànic assentia amb el cap. "Tot i que mantenim un llenguatge personal, el sotmetem a la dramatúrgia de la pel·lícula i al que diu el director", afegí el mallorquí mentre Nyman apuntava que ell és "molt poc manejable" per a Hollywood, "perquè tenc una marca que no em deixa participar en certes pel·lícules".

També Ludovic Bource es mostrà crític amb els grans poders de l'empresa cultural, malgrat que ell hagi triomfat amb The artist: "Estam enfrontats a una indústria cultural que sols vol guanyar doblers". El francès reconegué que "imposar l'estil propi és molt difícil" però que "Nyman ho ha aconseguit". La vetlada acabà amb els tres compositors al piano interpretant algunes de les seves peces.