TW
0

La Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, que arrenca a Lleida el 23 de març, lliurarà el Premi Jordi Dauder a la creativitat en el cinema català a Agustí Villaronga, el director de la premiada 'Pa negre', en la cerimònia d'inauguració.

Es la segona edició d'un premi que, honrant la memòria del desaparegut actor i gran amic de la Mostra, Jordi Dauder, reconeix la creativitat de professionals del cinema català, ha informat l'organització en un comunicat.

L'any passat, la Mostra va crear el Premi Jordi Dauder a la Creativitat en el Cinema Català, un guardó que porta el nom del qual ha estat un dels col·laboradors més fidels del certamen des de la seva primera edició i que s'estrenava amb el reconeixement a l'actor Lluís Homar.

Aquest any, la Mostra premiarà la creativitat de la trajectòria professional d'un dels directors de culte al continent europeu.

Reconegut a nivell nacional i internacional, Villaronga va exercir de professor d'imatge, periodista, actor i director artístic abans d'iniciar-se en la direcció cinematogràfica.

Després de fer diversos curtmetratges, el 1987 debutava darrere les càmeres d'un llargmetratge amb 'Després del vidre' que, a més de ser seleccionat pel Festival de Berlín, va obtenir, entre d'altres, el Premi Sant Jordi a la Millor Òpera Prima.

Dos anys més tard, estrenava 'El nen de la lluna', que va aconseguir el Goya al millor guió original i el Fotogrames de Plata a la millor pel·lícula espanyola.

Després de rodar un documental ('Al Andalus: Las artes islámicas en España') i dos llargmetratges per encàrrec ('El passatger clandestí' i '99.9'), la seva següent obra, 'El mar' (2000), va proporcionar-li un ampli reconeixement, i es va endur, entre d'altres, el Premi Manfred Salzberg del Festival de Berlín.

Un any més tard va rebre el Premi Nacional de Cinema de Catalunya i el 2002 va estrenar 'Aro Tolbukhin, dins la ment de l'assassí' que, dirigit al costat d'Isaac P. Racine i Lydia Zimmermann, va ser reconegut amb el Premi Ariel al millor guió original.

Finalment, l'èxit de 'Pa negre', basada en la novel·la homònima d'Emili Teixidor, es va materialitzar amb 9 Goyas, 13 Premis Gaudí i la seva selecció per representar a Espanya en els Oscars, entre d'altres reconeixements; el 2011, Villaronga rebia també el Premi Nacional de Cinematografia del Ministeri de Cultura.