Maria del Mar Bonet ha recollit la Medalla al palau del Pardo. | Javier Liz

TW
4

La cantant mallorquina Maria del Mar Bonet ha rebut una de les Medalles d'Or al Mèrit en les Belles Arts que concedeix anualment el Rei a proposta del Ministeri de Cultura. Joan Carles ha lliurat les medalles als 25 guardonats que han estat, a banda de Bonet, el matador de toros José Miguel Arroyo 'Joselito'; el compositor Carlos Cruz de Castro; l'escriptora i investigadora Estrella de Diego i l'humorista gràfic Antonio Fraguas 'Forges'.

Han recollit també la medalla la ballarina Lola de Avila; l'artista interdisciplinària Concha Jerez; el pintor i il·lustrador Nazario Luque 'Nazario'; el poeta Marcos Ana; la fotògrafa Pilar Petit; el cantautor Amancio Prada; el cantant i guitarrista 'Peret'; la bailaora Merche Esmeralda; l'escriptora Dolores Salvador Maldonado; el pintor i il·lustrador Ceesepe; el músic Alejandro Sanz; la funambulista Atilina Segura; l'il·lusionista Juan Tamariz; l'arquitecta i dissenyadora Patricia Urquiola; l'Acadèmia de les Arts i Ciències Cinematogràfiques d'Espanya; l'Associació Creadors de Moda d'Espanya; el Club de Música i Jazz San Juan Evangelista, la companyia teatral Uroc Teatro, i el col·lectiu autoral Violeta Denou.

A títol pòstum s'ha distingit també el matador de toros Pepín Martín Vázquez, que va morir el passat 27 de febrer a Sevilla. Aquestes Medalles d'Or al Mèrit en les Belles Arts reconeixen el treball d'aquelles persones o entitats que hagin destacat en el camp de la creació artística i cultural o hagin prestat serveis notoris en el foment, desenvolupament o difusió de l'art i la cultura o en la conservació del patrimoni artístic.

Es van crear el 1969 i fins a 1992 la seva cerimònia de lliurament es va realitzar sempre al Museu del Prado. Aquell any es va decidir descentralitzar l'acte per realitzar-lo en les diferents Comunitats Autònomes. L'acte d'avui l'han presidit els Reis, que han estat acompanyats a la taula presidencial per la ministra de Cultura, Angeles González-Sinde, i la presidenta de la Comunitat de Madrid, Esperanza Aguirre.

El Rei ha animat els artistes que aportin "aire fresc" i "alegria" a aquesta Espanya en crisi, en un moment en què la situació econòmica adversa sembla que tot ho ocupa. Precisament és ara quan el Rei considera que "és moment d'apostar per l'esperança, per la capacitat dels creadors per orientar l'esforç col·lectiu dels espanyols, d'aportar propostes il·lusionants i innovadors per a la sortida d'una crisi que, encara que sembli que tot l'ocupa, avui comprovam que necessita l'aire fresc i l'alegria dels nostres artistes". Així s'ha expressat el cap de l'Estat en el lliurament de les Medalles d'Or al Mèrit en les Belles Arts que concedeix anualment a proposta del Ministeri de Cultura i que ha tingut lloc al Saló dels Borbons del Palau del Pardo, davant d'uns 250 convidats, procedents majoritàriament del món de la cultura.

El Rei, que ha llegit el seu discurs assegut i amb unes ulleres de sol per ocultar l'ull morat que es va colpejar el dilluns en un accident domèstic, ha destacat també "la importància de l'estímul i la protecció a la cultura".