Imatge de la vertadera cel·la en què Chopin s'instal·la a Valldemossa. | Efe
Chopin i George Sand s'allotjaren a la cel·la 4 de la Cartoixa. L'Audiència Provincial rebutja el recurs dels propietaris de la cel·la 2 contra la sentència que els obligava a deixar de publicitar que la parella s'allotjà, durant els 53 dies que passà a Valldemossa, a l'estança de la seva propietat. La sentència judicial també assenyala que el compositor polac no pogué tocar el piano que s'exhibia a la cel·la 2, perquè es va construir anys després de la seva estada a l'Illa.
A més, "són incompatibles les expressions de George Sand sobre el "pobre piano mallorquí" amb un instrument que, en aquell moment, fou el més avançat de la seva època per les seves característiques tècniques".
A grans trets, l'Audiència repeteix els arguments de la primera sentència. Així, les raons claus per descartar que la parella s'allotjàs a la cel·la 2 són els documents sobre la numeració de les cel·les i els dibuixos que va fer el fill de Sand des de l'habitació que ocupaven. La defensa dels propietaris de la cel·la 2 plantejava que, després de la desamortització de la Cartoixa, s'assignà un número a la cel·la prioral. Per la seva part, l'Audiència assenyala que els documents descarten que aquesta estigués inclosa en la numeració.
A més, l'únic testimoni que es conserva d'una persona que va veure la parella a Valldemossa, Sebastià Nadal, descarta la 2. Sobre el dibuix de Maurice Sand, la família Ferrà Capllonch (propietària de la cel·la 2) al·legava que no es podia arribar a una conclusió definitiva tenint en compte el dibuix d'un al·lot de 15 anys.
L'Audiència assenyala que es tracta d'un intent de captar fidelment la vista que tenia de la zona i dóna per bons dos informes pericials que conclouen que la perspectiva és la de la cel·la 4 o, com a molt, d'un extrem de la 3, però en cap moment de la 2. La sentència, amb una possibilitat de recurs limitada davant el Suprem, obliga a retirar qualsevol publicitat de la cel·la 2 en què se la identifiqui com la que acollí Chopin. La disputa entre els dos propietaris de les cel·les s'inicià el 1931, quan reclamaren la presència del compositor a les estances de la seva propietat.
3 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Un negociet com el dels molins del Quixot que ha enriquit a uns i estafat als embambats turistes, amb el suport de la intel·lecttualitat mallorquina que ha quedat ben retratada.
Cal recordar emperò que la família propietària de la cel.la 2 és l'única que ha fet alguna cosa per la memòria de Chopin amb la creació del museu i el festival. A més, és original el piano de la 4??? Hi ha molts dubtes...Tenen alguna cosa més d'interés en el seu museu??
Mentrestant, però, ja es deuen haver forrat, amb els anys que arrosseguen aquesta comèdia.